گفتگو و مصاحبه

نافرمانی از دستورات الهی علت شیوع بلاها و آفتها

اسماعیل آخوند قدیری از علل شیوع بلای کرونا سخن می گوید

آوای سنت: عالم شاخص اهل سنت نافرمانی نوع بشر در برابر دستورات خداوند را علت اصلی شیوع بیماریها و بلاها دانست.

بر طبق آمارهای منتشر شده آمار مبتلایان و فوتی های کرونا نسبت به ابتدای امسال به شدت افزایش پیدا کرده و در بیشتر کشورهای پیشرفته از حد کنترل هم خارج شده است، به نحوی که متاسفانه رقم بالایی از مبتلایان جان سالم بدر نمی برند.

از تبعات دیگر کرونا تعطیلی مدارس، دانشگاهها و موسساتی است که در شرایط عادی می بایست فعال بوده و کارهای روزانه شان را دنبال می کردند. تعدادی زیادی از شرکت های تجاری نیز که مراوداتی با کشورهای همسایه داشتند، دچار رکود شده و در شرایط تعطیلی بازارها باید با وضع موجود بسازند.

امام جمعه اهل سنت چنارلی در گفتگویی با خبرنگار ما تاکید کرد: تاریخ بشر پر از عبرت های پند آموز است. از روزی که بشر پا روی کره خاکی گذاشت و از همان زمانی که مسیر سرپیچی از دستورات الهی را در پیش گرفت با گرفتار شدن به بلایای طبیعی و غیر طبیعی، باعث عبرت سایرین گشت. چه اقوامی که مبتلا به تنگی رزق شده و معیشت را از دست دادند و چه مردمانی که به انواع و اقسام مریضی ها و بیماری های لاعلاج دچار شدند.اینها نشانه خشم و غضب الهی به آنها بوده است.

اسماعیل آخوند قدیری ادامه داد: درهر جامعه و در میان هر گروه از انسانها که در آن نافرمانی از حد گذشته و مردمان به عادت های غلط و گمراه کننده روی آورند، مشکلات پیدا خواهند شد. ما در عصر پیشرفته زندگی می کنیم. عصری که در آن قرآن به عنوان بهترین دلیل برای فلسفه خلقت در اختیار بشر گذاشته شده است، پس چرا گمراهی ها کماکان باقی مانده اند؟ اگر در قرن های گذشته پیامبران و انبیا الهی برای مردم از خداشناسی سخن می گفتند، امروز ما بهترین و کامل ترین راهنمای و الگو را در در اختیار داریم، لیکن این کتاب در برخی جوامع و درمیان برخی از خانواده محترم شمرده نمی شود.

مدرس حوزه علمیه ربانیه روستای چنارلی تبعات نافرمانی از دستورات الهی و بی توجهی به احکام شرعی را قدم نهادن در مسیر شیطان خواند و اظهار داشت: قوم عاد به حدی قدرتمند بودند که کوهها را تراشیده و در میان آنها خانه سازی می کردند. آنها در کار و صنعت بسیار بهتر و پیشرفته تر از ما بودند. مردمانی که در ناز و نعمت زندگی می کردند، اما همین انسان های قدرتمند که به نظر می رسید بلایای طبیعی نخواهند توانست گزندی به آنان برسانند با همه توان و قدرتی که داشتند، در مقابل قدرت خداوند عاجز شده و سرنوشتی جز هلاک شدن پیدا نکردند.

آخوند قدیری به نقل از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم عنوان نمود: هر زمان که در اجتماعی فساد شیوع یافت و از مرز هشدار فراتر رفت، خدای متعال دعای علمای وقت را هم مستجاب نخواهد کرد. دردی که امروز مردم در اقصی نقاط تحمل می کنند و آمار مبتلایانی که در رسانه ها اعلام می شود، همگی نشان دهنده عمق فاجعه کرونا را می رساند.

ظاهرا وضعیت به گونه ای پیش بینی شده است که بنا به گفته کارشناسان ویروس کرونا در هفته های آینده تعدادی بیشتری را به خود مبتلا کرده و به همین ترتیب آمار فوتی افزایش خواهد یافت. این بیماری از نظر علمی دلایل خاص خودش را دارد که پزشکان در مدت زمان لازم علل آن را خواهند یافت. لیکن شک نکنیم که این ویروس یک بلای نازل شده از سوی خدای متعال به سوی کسانی است که احکام اسلامی و فرامین قرآنی را فراموش کرده اند. تاکنون هیچ واکسنی که قطعا بتواند جلوی پیشرفت این ویروس را بگیرد ساخته نشده و اقدامات بعمل آمده کفایت امور را نمی کنند.

خطیب نماز جمعه چنارلی تاکید کرد: برای رفع این بلا نیاز به کار عملی داریم. اقدامات مهم در خصوص رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ما را از آسیب کرونا دور نگه خواهند داشت، اما هیچ تضمینی برای در ایمن ماندن کامل وجود ندارد. هر اندازه و به هر میزان هم که سعی و تلاش کنیم، بازهم بیماری ما را تهدید می کند.

آخوند قدیری با یادآوری داستان قوم حضرت یونس علیه السلام خاطر نشان ساخت: آنها تنها قومی بودند که خطر وقوع بلا و حادث شدن مصیبت را احساس کرده و پیش از آنکه گرفتار شوند رو به توبه و تضرع آوردند. ما به عنوان امت نبی مکرم اسلام چند پله بالاتر از اقوام گذشته قرار داریم. توبه و تضرع ما با خدای متعال چه در خفا و چه آشکار باید با خلوص نیت و اراده قلبی باشد. پشیمانی از اعمالی که در گذشته انجام دادیم و ذکر استغفار را می توان در وعده نماز به زبان آوریم، تا باریتعالی همه ما را مورد عفو و بخشش خود قرار داده و این بلای همه گیر را از سر بشریت رفع گرداند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن