آنتی شبهات

اگر هستی ، خالق دارد چرا در موردِ وجودِ آن بحث می‌کنید ؟!

دکتر مراد یوسفی

آوای سنت : اخیرا این شبهه در فضای مجازی منتشر شده است:

اگر هستی خالق دارد و این را شواهدِ مُحکم و قطعی تأیید می‌کنند، چرا در موردِ وجودِ آن بحث می‌کنیم؟ آیا تا به حال کسی در موردِ وجودِ خورشید با شما مناقشه کرده است؟

پاسخ :

📘الف)

▪️هر چند در جهان اندیشه موارد محدودی وجود دارد که افرادی به مناقشه امور واضح هم می پرداختند، مثلا سوفسطاییان که ادعاهای عجیب و غریبی داشته اند، اما با صرف نظر از این موارد:

▪️بررسی امور «محسوس» و «قابل مشاهده» با امور «غیبی» تفاوت دارد.
ایمان به خداوند متعال ایمان به یک امر غیبی است و ما آن را نمی بینیم و این فرق دارد با چیزی که هر روز با چشم خود مشاهده می نماییم.

▪️لذا طبیعی است که در بحث امور غیبی مناقشه هایی وجود داشته باشد و در مورد امور قابل مشاهده چنین مباحثی نداشته باشیم.

▪️مثلا بحث قرآن. تا به حال بنده ندیده ام کسی بگوید کتاب قرآن وجود ندارد(چون خود کتاب قرآن یک امر محسوس است)، اما در مورد منبع آن که یک امر غیبی است، مناقشاتی در بین اسلام ستیزان و مسلمانان ایجاد شده است.

📕ب)

▪️سوای از نکته ی معرفتی بیان شده، نکات سیاسی و اجتماعی هم در مورد موضوع فوق وجود دارد.

▪️بله کسی در مورد وجود یا عدم خورشید با ما مناقشه نکرده است.
ولی آیا منفعتی که در انکار وجود خدا برای برخی از انسانها ایجاد میشود، در بحث انکار وجود خورشید هم این گونه است؟
مثلا چرا باید شخصی به انکار وجود خورشید بپردازد؟ اگر گفت خورشید وجود ندارد چه اتفاقی می افتد؟ هیچ.

▪️اما اگر کسی وجود خدا را انکار کند مسائل زیادی به دنبال آن ایجاد می شود، از جمله اینکه انکار وجود خدا به معنی از میان برداشته شدن شریعت الهی است، و وقتی شریعت الهی محو گردد، یعنی شریعت بشری (آنچه منِ انسان نوشته ام) باید حکم فرما باشد و دنیا طبق نیاز ها و خواسته های قلبی منِ انسان، اداره شود.

📗ج)

▪️پس طبیعی است که بشر زیاده خواه، از فرصت ایجاد شده(که به دلیل نوع و ماهیت موضوعات است -یکی غیبی و دیگری محسوس-). سواستفاده کند و امر بدیهی و واضحی چون خالق را انکار نماید.
اما برای خورشید که به آسانی چنین بستری وجود ندارد(چون محسوس است) و بشر نیازی هم به این کار ندارد، چنین مناقشاتی مطرح نگردد.

▪️به نظر این بنده ی خداوند اگر انکار وجود خورشید منافعی برای امیال بشر زیاده خواه داشت، حتی خارج از بستر موجود(گفتیم که خورشید یک امر قابل مشاهده است) وارد می شد و وجود خورشید را انکار می کرد. مثلا مطالبی سرهم می کرد و می گفت این خورشید نیست بلکه به دلیل ساختمان چشم مان آن را اینگونه می بینیم و خیلی از بهانه های دیگر…

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن