کتب و ناشران

معرفی کتاب : مؤلفه‌های شخصیت اسلامی

(بحثی نوین در تعلیم و تربیت اسلامی)

آوای سنت : محوری که مکتب تربیت اسلامی بر آن می‌چرخد تربیت انسان مسلمان است. انسانی که به «عمل صالح » پایبند بوده و آن‌را به‌درستی انجام می‌دهد؛ زیرا عمل صالح درست و بی‌عیب، هم علت آفرینش است، هم موضوع آزمون دنیوی و هم مقیاس نجات اخروی.

‎مفهوم «عمل صالح» فراگیری و اصالتش را از دست داده و در خلال روزگاران سیطرهٔ جمود و تنگ‌نظری، استبداد سیاسی و هرج‌ومرج فکری، در معرض دگرگونی، محدودیت و مسخ محتوا قرار گرفته است. به‌گونه‌ای که در کاربردهای جاری اعم از وعظ، تألیف، تدریس و گفتگوی عمومی بر امور محدودی از قبیل عبادات، صدقات و اخلاق سادهٔ فردی اطلاق می‌شود.

آنچه مایهٔ تمایز این کتاب از کتاب‌های نوشته‌شده در این زمینه است نکات زیر می‌باشد:
۱-ایجاز و اختصاری که مؤلف مراعات نموده و از هرگونه زیاده‌گویی و تشریحات اضافی اجتناب ورزیده است.

۲- مراعات موضوعیت و بی‌طرفی منصفانه‌ای که لازمهٔ کارهای علمی و آکادمیک است، به این معنا که مؤلف بدون هیچگونه گرایش جناحی و فرقه‌ای به‌دور از احساسات و عواطف خشک، وارد بحث و ارزیابی گردیده است.

۳-نوآوری و استقلال نظری که در لابلای نوشته‌اش نمایان است و خواننده با مطالعهٔ آن احساس می‌کند به مطالبی تازه در این زمینه دست یافته است، به‌ویژه در برداشت‌های لطیف از آیات و احادیث.

۴-آشنایی عمیق و تخصصی با نظام‌های تربیتی جهان غرب و اندیشه‌های بزرگ‌مردان آن دیار، و اقتباس مناسب از دیدگاه و آرای آن‏ها به دور از تقلید و خودباختگی.

۵-آشنایی عمیق با نظام‌های تربیتی موجود در کشورهای اسلامی [اعم از نظام‌های کلاسیک و نظام‌های نو ] و برخورد تحلیلی و انتقادی با آن‌ها.

دکتر ماجد عرسان گیلانی از کشور اردن است، مدرک لیسانس را در رشتهٔ تاریخ از دانشگاه قاهره و مدرک فوق‌لیسانس را در همین رشته از دانشگاه آمریکایی بیروت به دست آورده است.

‎سپس به تحصیل در رشتهٔ «اصول تربیت» روی آورده و موفق به اخذ مدرک فوق‌لیسانس از دانشگاه اردن در این رشته و سالیان بعد موفق به اخذ مدرک دکتری از دانشگاه پنسیلوانیای ایالات‌متحدهٔ آمریکا گردیده است.

🔸نشر احسان
🔹مؤلف: ماجد عرسان گیلانی
🔸مترجم: محمد محقق
🔹سال چاپ: ۱۳۹۶
🔸قطع: رقعی
🔹تعداد صفحه: ۱۷۶

📚کتابفروشی شهر
🌐ثبت سفارش از طریق سایت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن