اخبارخارجی

آخرین تحولات ایران و منطقه در بسته خبری آوای سنت

آوای سنت: بسته خبری چند خبر شامل اخبار مهم منطقه و جهان اسلام است.

افتتاح سفارت امارات در سرزمین های اشغالی

یکی از رسانه‌های وابسته به دولت رژیم صهیونیستی اعلام کرد، سفارت امارات در تل‌آویو چهارشنبه افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، اسپوتنیک به نقل از صفحه توییتری “اسرائیل در خلیج (فارس)” اعلام کرد، سفارت امارات در تل‌آویو در حضور اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم روز چهارشنبه افتتاح می‌شود.

طبق این توییت، این اقدام، گام مهم دیگر در توسعه روابط و همکاری دو طرف خواهد بود.

طالبان با القاعده و داعش یکی نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است نمی‌توان نقش طالبان در افغانستان را نادیده گرفت، ولی این گروه نیز برای تأثیرگذاری در سرنوشت این کشور باید در مسیر عقلانیت گام بردارد.

به گزارش خانه ملت؛ مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه افغانستان به عنوان همسایه شرقی از جهات مختلف برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، گفت: نخست اینکه افغانستان کشوری مسلمان بوده و رابطه ما با کشور‌های مسلمان متفاوت از کشور‌های دیگر است؛ دوم اینکه این کشور همسایه ما بوده که همسایگی در شرع، عرف و سیاست‌های جمهوری اسلامی به عنوان اصل ارتباطی لحاظ شده و سیاست‌های کلان نظیر سیاست‌های اقتصادی و سیاست‌های کلی بر پایه تعامل با همسایگان و ارتباط صمیمی و سالم با آن‌ها تأکید دارد.

طالبان به مرز چین هم رسید

طالبان پس از کنترل بر بخش زیادی از خاک افغانستان در تابستان امسال، این هفته خود را به استان بدخشان در شمال شرقی این کشور در مرز کوهستانی با منطقه سین کیانگ چین رساند.

این هفته، طالبان منطقه شمال شرقی واخان بدخشان که حدود ۹۵ کیلومتر مرز مشترک با چین دارد، به کنترل خود درآورد. این منطقه عمدتاً دارای ارتفاع زیاد و زمین صعب العبور است و از جاده خاکی به مرز متصل نیست. با این حال، مرز‌های این استان علاوه بر چین با تاجیکستان نیز مرز مشترک دارد. همچنین از طریق تاجیکستان مسیر‌های ترانزیتی به سین کیانگ وجود دارد و این یکی از دلایلی است که چین در سال‌های اخیر نیرو‌های نظامی خود را در تاجیکستان مستقر کرده است.

نود درصد توافق برجام انجام شده است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در مصاحبه‌ای گفت که بیش از ۹۰ درصد از کار احیای برنامه جامع اقدام مشترک انجام شده اما ۱۰ درصد باقیمانده شامل برخی موضوعات حساس است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش روز یکشنبه گفت که کار برای احیای توافق هسته‌ای بیش از ۹۰ درصد انجام شده اما ۱۰ درصد باقیمانده شامل برخی از موضوعات حساس است.

وی که با روزنامه روسی «کامرسانت» مصاحبه می‌کرد، گفت: «تخمین‌هایی نظیر این همیشه ذهنی بوده اما آنچیزی را که می‌بینم، بیش از ۹۰ درصد انجام شده است. چیزهای اندکی مانده تا انجام شود، اما موضوعات حساس سیاسی در ۱۰ درصد باقیمانده، وجود دارد که باعث تاخیر شده و نمی‌توان آن را رد کرد».

این دیپلمات روس اضافه کرد: «آمریکا استدلال کرده که قوانین شان به آنها اجازه نمی‌دهد تا هیچ گونه تضمینی (درباره عدم خروج مجدد از برجام) بدهند».

پایان فاجعه بار آمریکا در افغانستان

نشریه “اکونومیست” در گزارشی، به پایان ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان و خروج نظامیان این کشور از افغانستان که با پشروی‌های نظامی قابل توجه طالبان در این کشور همراه شده پرداخته و به طور خاص به این مساله اشاره نموده که: شاید آمریکا برای حل تمامی مشکلات افغانستان پا به خاک این کشور نگذاشت، با این حال، این مساله که افغانستان را اکنون در نقطه ۲۰ سال پیش رها کرده، یک شکست فاجعه بار برای آمریکا است و حامل تبعاتِ ناگواری برای ملت افغانستان نیز است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن