اخبارخارجی

آمریکا و مخاطرات جنگ داخلی

 آوای سنت : اندیشکده های آمریکایی وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گزارش های دوره ای نوشته اند که سناریوهایی را برای احتمال وقوع جنگ داخلی یا کودتا در جایی از جهان ترسیم می کنند.تاکنون سابقه نداشت که این مراکز وضعیت آمریکا را بررسی کرده و گزارش‌هایی ارائه کنند که احتمال وقوع چنین اتفاقی در خاک ایالات متحده را پیش‌بینی کند.

اما اخیرا روزنامه بریتانیایی «گاردین» مقاله ای با عنوان: «احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکا بیش از حد انتظار است» نوشته است.این مقاله برگرفته از کتابی است که قرار است ژانویه آینده با همین عنوان منتشر شود. نویسنده کتاب، باربارا والترز، استاد علوم سیاسی در دانشگاه سیا در کالیفرنیا سن دیگو و محقق مرکز مطالعه بی ثباتی سیاسی است.

والترز در کتاب خود می گوید: اگر از روش های تحقیقی و تحلیلی که در سایر نقاط جهان اعمال می شود برای بررسی پرونده آمریکا استفاده شود نشان می دهد وضعیت آمریکا بدتر از حد انتظار است.

نویسنده در توئیتی نوشت : سازمان اطلاعاتی دفتر ویژه‌ای دارد که روی پیش‌بینی بی‌ثباتی سیاسی و چگونگی وقوع آن در جهان کار می‌کند، اما اعمال این تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها در خاک آمریکا غیرقانونی است

وی همچنین افزود: دموکراسی آمریکایی که قدمت آن به دو قرن می رسد، با عبور از مرحله پیش از شورش و درگیری اولیه، وارد مرحله خطرناکی شده و از زمان حمله به ساختمان کنگره درششم ژانویه گذشته وارد مرحله رویارویی مستقیم شده است.

او می افزاید: بسیاری نمی خواهند بپذیرند که دموکراسی آمریکایی در حال تبدیل شدن به آنوکراسی، یعنی بین دموکراسی و خودکامگی است.

همزمان، سه ژنرال بازنشسته به نام‌های پل ایتون، آنتونی ناگویا و استفان اندرسون در بیانیه‌ای به واشنگتن پست گفتند که درباره آنچه ممکن است پس از انتخابات ۲۰۲۴ رخ دهد و احتمال هرج و مرج مسلحانه در ارتش آمریکا بسیار نگران هستند. به ویژه از آنجایی که ۱۰ درصد از کسانی که در حمله ششم ژانویه گذشته به ساختمان کنگره شرکت کردند، در ارتش خدمت کردند.

امتناع دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از اعتراف به شکست خود در انتخابات ۲۰۲۰ و اتهامات وی به تقلب در انتخابات، به شکاف در خیابان دامن زد.

سیدنی بلومانتل، مشاور رئیس جمهور سابق بیل کلینتون، معتقد است که نپذیرفتن نتایج انتخابات از سوی  دونالد ترامپ  منجر به زیر سوال بردن روند دموکراتیک و مشروعیت آن شد. وی افزود اگر در انتخابات آتی شک دیگری وجود داشته باشد، این ممکن است به خشونت های جدید در خیابان منجر شود و ممکن است شبه نظامیان مسلح را وادار کند تا ساختمان های ایالتی را در ایالت ها تصرف کنند.

اگرچه جدایی‌طلبان در سال ۱۸۶۱ پیروزی آبراهام لینکلن رئیس‌جمهور در انتخابات را به رسمیت شناختند، جنگ داخلی که در آن سال آغاز شد تا سال ۱۸۶۵ ادامه یافت و ۶۲۰۰۰۰ قربانی گرفت که معادل ۶ میلیون نفر امروز است.

آیا در صورت زیر سوال رفتن انتخابات ۲۰۲۴ امکان تکرار سناریوی جنگ داخلی  وجود دارد؟

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن