اخبارخارجی

احتمال تکرار بهار عربی در خاورمیانه

آوای سنت : کارشناسان انتظار دارند به دلیل بحران اوکراین، بهار عربی در سراسر جهان تکرار شود.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،آندری یاچلاوسکی در “Moskovsky Komsomolets” در مورد افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت نوشت که انتظار می رود موجی از بی ثباتی سیاسی جهانی را ایجاد کند.

در این مقاله آمده است: بحران جهانی که با عواقب تحریم های غرب علیه روسیه به بهانه درگیری در اوکراین تشدید شده است، جهان را با آشفتگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تهدید می کند.تحلیلگران به طور فزاینده ای به رویدادهای جاری اشاره می کنند و بهار عربی را یادآوری می کنند که فاجعه هایی در مقیاس جهانی به بار آورد.

هنگامی که مردم در سال ۲۰۱۱ به خیابان های مصر آمدند، تظاهرکنندگان نه دنبال آزادی بودند و نه دنبال عدالت اجتماعی، بلکه نان را خواستار شدند.به همین دلیل CNN Business وقایع بهار عربی را یادآوری کرد.

اکنون، بیش از یک دهه پس از بهار عربی، قیمت جهانی مواد غذایی دوباره در حال افزایش است. گیلبرت هانگبو، رئیس صندوق بین المللی کشاورزی گفت: ۴۰ درصد از گندم و ذرت اوکراین به خاورمیانه و آفریقا صادر می شود که اکنون در معرض خطر قحطی قرار دارند و کمبود بیشتر مواد غذایی یا افزایش قیمت ها می تواند منجر به ناآرامی اجتماعی شود.جهش قیمت انرژی به این مشکل اضافه شده است. قیمت جهانی نفت نزدیک به ۶۰ درصد بالاتر از سال گذشته است. هزینه زغال سنگ و گاز طبیعی نیز به شدت افزایش یافته است.

بسیاری از دولت‌ها برای محافظت از شهروندان خود در تلاش هستند، اما اقتصادهای شکننده‌ای که برای مقابله با بحران مالی و همه‌گیری سال ۲۰۰۸ وام‌های زیادی گرفته‌اند، بیشتر در معرض خطر هستند.

با کاهش رشد، کاهش ارزش پول آنها و دشوارتر شدن بازپرداخت بدهی، حفظ یارانه های مواد غذایی و سوخت دشوار خواهد بود، به خصوص اگر قیمت ها همچنان به افزایش خود ادامه دهند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، در آستانه درگیری در اوکراین، حدود ۶۰ درصد از فقیرترین کشورها از قبل با بحران بدهی مواجه شده اند یا در معرض خطر بالای بحران قرار داشتند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن