اخبارخارجی

احیای توافق هسته ای تا آخر هفته؟

آوای سنت : با بازگشت روسای هیات‌های سه کشور اروپایی به محل مذاکرات احیای برجام در هتل کوبورگ وین، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال دوشنبه شب به نقل از مقامات حاضر در مذاکرات نوشت که ممکن است ظرف «دو روز آینده» در وین توافق تکمیل شود. این روزنامه البته نوشت که مذاکره‌کنندگان هنوز بر سر خواسته‌های نهایی مهم تهران، از جمله محدوده کاهش تحریم‌ها، مشغول بحث و گفت‌وگو هستند.

به گزارش دنیای اقتصاد، همزمان با تاکید چندباره مقام‌‌‌های کشورهای غربی بر پایان یافتن مذاکرات تا «آخر ماه فوریه»، شاهد افزایش رفت‌‌‌وآمد دیپلمات‌‌‌ها به محل مذاکرات هستیم. در آخرین اظهارنظرها در این خصوص وال‌‌‌استریت ژورنال دوشنبه شب به نقل از مقامات حاضر در مذاکرات نوشت که ممکن است ظرف «دو روز آینده»در وین توافق تکمیل شود. انریکه مورا، مذاکره‌‌‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز روز گذشته در پیامی با تاکید بر این موضوع که «نتیجه هنوز مشخص نیست»، گفت که گفت‌وگوهای وین در «لحظه سرنوشت‌‌‌سازی» قرار دارد.

همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اتریش روز گذشته در توییتی اعلام کرد مذاکرات وین در آستانه عبور از خط پایان است. این دیپلمات روس نوشت: «با آقای انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین دیدار داشتم. در مورد وضعیت فعلی (مذاکرات) تبادل نظر کردیم. ظاهرا مذاکرات برای احیای برجام در آستانه عبور از خط پایان است.»این در حالی است که روسای هیات‌‌‌های سه کشور اروپایی عضو برجام که برای همراهی هیات‌‌‌های دیپلماتیک خود در کنفرانس مونیخ و انجام برخی مشورت‌‌‌ها وین را ترک کرده بودند، روز دوشنبه با حضور در محل مذاکرات رایزنی‌‌‌های دوجانبه و چند جانبه را از سرگرفتند.

پایان ۱۰ ماه مذاکره نزدیک است

انریکه مورا، هماهنگ‌‌‌کننده کمیسیون مشترک برجام و مذاکره‌‌‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: «مذاکرات وین درباره برجام در لحظه سرنوشت‌‌‌سازی قرار دارد. پس از ۱۰ ماه مذاکره به پایان کار نزدیک می‌‌‌شویم. نتیجه هنوز نامشخص است.» به گزارش «ایسنا»، مورا ادامه داد: «مسائل مهم باید حل شوند. اما تمامی هیات‌‌‌های مذاکره‌‌‌کننده کاملا تعامل دارند. کار فشرده در کوبورگ ادامه دارد.»اظهارات مورا همزمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌‌‌ای مطرح می‌شود. هیات‌‌‌های مذاکره‌‌‌کننده در وین، در سطوح مختلف سیاسی، حقوقی و فنی در حال بررسی آخرین مراحل ترتیبات اجرایی توافقی هستند که بتوانند توافق به دست آمده در سال ۲۰۱۵ را یک بار دیگر به اجرا درآورند؛ توافقی که در مه‌۲۰۱۸ با خروج یک‌جانبه آمریکا از آن و اجرا نشدن تعهدات از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی اجرایی نشد.

احتمال احیای برجام طی دو روز آینده

از سوی دیگر وال‌‌‌استریت ژورنال به نقل از مقامات حاضر در مذاکرات نوشت ممکن است ظرف دو روز آینده در وین توافق تکمیل شود. به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی انتخاب، وال‌استریت ژورنال از قول منابع خود نوشت: «ایران و آمریکا و دیگر قدرت‌‌‌های جهانی در حال نزدیک شدن به توافق برای احیای برجام هستند، البته مذاکره‌‌‌کنندگان هنوز بر سر خواسته‌‌‌های نهایی مهم تهران، از جمله محدوده‌‌ کاهش تحریم‌ها، مشغول بحث و گفت‌وگو هستند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «مقامات حاضر در این مذاکرات گفتند که ممکن است ظرف دو روز آینده در وین توافق تکمیل شود. بایدن احیای برجام را به عنوان یک هدف اصلی سیاست خارجی دولت خود تعیین کرده است. کاخ سفید توافقی که برنامه هسته‌‌‌ای ایران را محدود می‌کند کلیدی برای ثبات خاورمیانه می‌‌‌داند که به ایالات متحده اجازه می‌دهد بر چین و روسیه تمرکز یابد.»وال‌‌‌استریت ژورنال در این گزارش نوشت: «این توافق محدودیت‌های سخت اما موقتی را مجددا بر برنامه هسته‌‌‌ای ایران اعمال خواهد کرد. در مقابل، تحریم‌های ایالات متحده که بیشتر تجارت بین‌المللی با ایران را متوقف کرده بود، به حالت تعلیق در می‌‌‌آید. مقامات آمریکایی می‌گویند براساس توافقی که برای احیای برجام به دست می‌‌‌آید، زمان گریز هسته‌‌‌ای ایران – زمان لازم برای جمع‌آوری اورانیوم غنی شده کافی برای تولید یک بمب – می‌تواند به ۶ ماه کاهش یابد. این محدوده در توافق اولیه (برجام) حدود یک سال بود.»هر توافقی احتمالا به امضای نهایی رهبران کشورهای حاضر در مذاکرات مانند ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و ایران نیاز دارد. یکی از مهم‌ترین مسائل حل نشده این است که چه تعداد از تحریم‌های ایالات متحده از جمله تحریم‌های دفتر رهبری ایران و سپاه پاسداران باید لغو شود. مقامات آمریکایی و اروپایی اعلام کرده‌‌‌اند که به دلیل پیشرفت در فعالیت‌های هسته‌‌‌ای ایران، خواهان توافق تا پایان فوریه هستند. دیپلمات‌‌‌های غربی هشدار داده‌‌‌اند که اگر توافقی در دسترس نباشد، می‌توانند در روزهای آینده میز مذاکره را ترک کنند.

تکمیل توافق چند ماه زمان می‌‌‌برد

بر اساس این گزارش، افراد درگیر در مذاکرات می‌گویند احیای توافق به چند ماه برای آماده شدن کامل نیاز دارد چرا که دولت بایدن باید تحریم‌های سنگین اعمال شده علیه ایران پس از خروج آمریکا از برجام توسط دولت ترامپ را لغو کند. همچنین ایران باید چند تن اورانیوم غنی شده را کاهش دهد یا آنها را به خارج از کشور بفرستد و صدها سانتریفیوژ پیشرفته را از سایت‌های هسته‌ای خود برچیند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز باید فیلم‌‌‌ها و سایر فعالیت‌های نظارتی هسته‌‌‌ای خود را که در ۱۲ ماه گذشته به آنها دسترسی نداشته است، تجزیه و تحلیل کند.

به گفته افراد نزدیک به مذاکرات، تحریم‌های نفتی ایالات متحده تنها زمانی به طور کامل برداشته می‌‌‌شوند که ایران گام‌‌‌های لازم رابرای کاهش فعالیت‌های هسته‌‌‌ای خود بردارد. این به آن معناست که لازم است چند ماه منتظر بمانیم تا نفت صادراتی ایران به طور کامل دوباره وارد بازارهای بین‌المللی شود و شرکت‌های غربی بتوانند درباره معاملات آتی با تهران گفت‌وگو کنند. وال‌‌‌استریت ژورنال در ادامه نوشت: «ایران حداقل ۳۰‌میلیارد دلار درآمد نفتی دارد که به دلیل تحریم‌ها در خارج از کشور بلوکه شده است و دریافت برخی از منابع مالی بلوکه شده می‌تواند آغازگر مبادله زندانیان غربی و ایرانی شود.»

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن