اخبارخارجی

اسرائیل درحال غرق شدن در غزه است

آوای سنت : خسارتهای راهبردی اسرائیل در جنگ غزه تقریباً بزرگ‌ترین و سخت‌ترین خسارت ها در تاریخ این رژیم است.جنگ ها نه باتعداد قربانیان و نه با خسارات مادی ، بلکه بانتایج نهایی آنها و میزان اهدافی که هریک ازطرف های مقابل به دست آورده اند سنجیده می شود . یعنی جنگ ها با نتایجشان سنجیده می شوند نه با مسیرشان.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، جنگ اسراییل علیه غزه به سومین ماه خود نزدیک می شود واین رژیم به هیچ یک از اهداف اعلام شده ازسوی شورای جنگ و وعده های نتانیاهو دست پیدا نکرده است.بلکه نتایج آن درجهت کاملاً مخالف آن اهداف پیش می رود و اسرائیلی ها با وجودکشتارهای وحشیانه ای که درغزه انجام داده وزنان،کودکان، بیمارستان ها وآمبولانس ها را هدف قرار می دهند،در این جنگ خسارات سنگینی را متحمل می شوند.

اسرائیل دو هدف خود ازجنگ غزه را اینگونه اعلام کرد:

اولین مورد آزادسازی اسرای اسرائیلی(یا گروگان ها) بابه کارگیری زور،بدون تسلیم شدن به مذاکره باحماس یا سایرجناح هاست.

دوم نابودی جنبش حماس،ریشه کن کردن آن از نوار غزه و پایان دادن به تهدیدات امنیتی است که از نوار غزه متوجه اسرائیلی ها می شود.

از این رو،تصمیم به راه اندازی یک جنگ همه جانبه درنوار غزه گرفت که شامل تهاجم زمینی به نوار غزه بود،این حمله زمینی در نوع خود،اولین مورد از زمان خروج نیروهای اسرائیلی در سال ۲۰۰۵ بود. همچنین این اولین جنگ زمینی اسرائیل از سال ۱۹۸۲، یعنی از زمان تهاجم زمینی به بیروت است.

هدف اول،یعنی آزادی اسرا با ادامه جنگ وافزایش سرعت آن،به تدریج تبخیر می شود،زیرا اسرای اسرائیلی یکی پس از دیگری دربمباران هامی میرند،درست مانند سایرساکنان نوار غزه که به دلیل اجرای سیاست سرزمین سوخته که توسط اسرائیل دنبال می شود کشته می شوند،در راستای اجرای طرح سرزمین سوخته،همه جا و در هر زمان وکل مناطق مسکونی،بدون توجه به مناطق داخل آنها بمباران می شوند

همچنین تنها اسیراسرائیلی که اسرائیلی ها توانستند او رازنده پیدا کنند،سرباز ۲۵ ساله ساعرباروخ بود که نیروهای نخبه اسرائیل دریک عملیات نظامی سعی کردند او را آزاد کنند،اما این عملیات با شکست مواجه شدو نتیجه آن کشته شدن باروخ و مجروح شدن شدید دو نظامی اسرائیلی دیگر بود

واقعیت این است که اسرائیل نتوانست هیچ یک از گروگان‌ها را با زور آزاد کند وآن تعداد از اسرایی که آزاد شدند،ازجمله زنان وکودکان،بخشی ازتوافق آتش‌بسی بود که با میانجیگری قطر ومصر انجام شد.این امرصحت ادعای حماس را تایید می کند که تنها راه آزادی این زندانیان دستیابی به معامله تبادل اسراست.درموردجنگ نیزتا زمانی که تهدیدحماس عملاً درمیدان رخ می دهد،این بدان معناست که اسرائیل در رسیدن به این هدف که اساس این جنگ است،شکست خورده است.

در مورد هدف دوم که نابودی جنبش حماس و پایان دادن به حضور نظامی آن است، کافی است به این نکته اشاره کنیم که حماس در هفتاد و پنجمین روز جنگ، شهرتل آویو را موشک باران سنگین کرد،این بدان معناست که جنبش حماس درآستانه پایان ماه سوم جنگ،همچنان موقعیت نظامی خود را حفظ کرده و ازنظرقدرت همچنان منسجم است،بنابراین به نظر نمی رسد که نابودی آن آسان باشد، بلکه ساده ترین کار،توافق برای رسیدن به آتش بس با حماس است

آنچه درحال حاضراتفاق می افتد این است که اسرائیل درحال غرق شدن درنوار غزه و ثبت یک شکست استراتژیک اسفناک است،تصمیم ناگهانی برای خروج تیپ گولانی از نوارغزه چیزی جزشکست نیروهای اسرائیلی درعملیات زمینی نیست.با خروج نیروهای گولانی آنها می خواهندخساراتی را که در آنجا متحمل می شوند به حداقل برسانند.

نکته حائز اهمیت این است که روز پنجشنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، نیویورک تایمز گزارشی را منتشر کرد و درآن نوشت: اسرائیل نتوانست به هیچ یک از رهبران حماس یا هیچ یک از طراحان عملیات طوفان الاقصی دست پیدا کندبا وجود اینکه بیش از ۲۰۰۰۰ فلسطینی را در نوار غزه کشته است.

اسرائیل همچنین اعلامیه‌های گسترده ای با موضوع اهدای پاداش‌های وسوسه‌انگیز برسر مردم مردم نوارغزه فرو ریخت تا اطلاعاتی درباره این رهبران حماس ارائه کنند،اما نتوانست مکان آنها را مشخص نماید یا به آنها دسترسی پیدا کند.

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن