اخبارخارجی

الازهر مصر فتوای نماز عید فطر: نیازی به خطبه نیست

آوای سنت : هیئت علمای ارشد الازهر مصر برگزاری نماز عید سعید فطر در منازل را به توجه به شیوع بیماری کرونا جایز اعلام کرد.

این هیئت روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که در سایه تدابیر پیشگیرانه ای که دولت برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ کرده، برگزاری نماز عید فطر در منازل جایز است.

هیئت علمای الازهر در بیانیه خود افزود: ادای نماز عید فطر در منازل به همان کیفیتی که اقامه می شود، و نظر به عذر مانع از اقامت آن در مسجد و یا فضای باز، جایز است.

این هیئت افزود: همچنین جایز است مردان نماز عید فطر را به با اهل خانه خود به صورت جماعت برگزار کند و علاوه بر این ادای فرادای آن نیز جایز است زیرا از بزرگترین اهداف شریعت اسلام، حفظ جان و محافظت از آن دربرابر همه خطرات و تلفات است.

هیئت مذکور تشریح کرد: خطبه ای برای نماز عید لازم نیست پس اگر مرد با اهل خانه خود نماز بخواند، به نماز بدون خطبه اکتفا کند. اگر فرد مسلمان نماز عید را به صورت جماعت یا فرادا در منزل برگزار کرد، آن را در دو رکعت و با تکبیرهای بیشتری اقامه کند.

هیئت علمای الازهر در این بیانیه تعداد تکبیرهای بیشتر در رکعت اول را ۷ تکبیر پس از تکبیره الاحرام و در رکعت دوم، ۵ تکبیر پس از تکبیر قیام در رکعت دوم عنوان کرده و آورده است: زمان نماز عید فطر همان زمان نماز عیدقربان است که از بعد از طلوع خورشید تا سه ساعت آغاز و تا اندکی پیش از اذان ظهر به میزان ۳ ساعت ادامه می یابد؛ بنابراین در صورت ورود به ظهر، نماز اقامه نمی شود زیرا وقتش به پایان رسیده است.

منبع : آرتی عربی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن