اخبارخارجی

امکان مداخله مستقیم امریکا در جنگ اوکراین

آوای سنت : ژنرال بازنشسته و سرشناس ارتش آمریکا گفت، آمریکا و متحدانش ممکن است مستقیماً در درگیری بین مسکو و کی‌یف مداخله کنند، حتی اگر هیچ تهدیدی علیه هیچ یک از کشورهای عضو ناتو وجود نداشته باشد.

ژنرال دیوید پترائوس که سابقا مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود، به هفته‌نامه اکسپرس فرانسه گفت، در چنین سناریویی ممکن است واشنگتن ائتلاف جدیدی از طرف‌های متمایل تشکیل دهد و از آن به جای ناتو استفاده کند.

پترائوس با بیان اینکه روسیه ممکن است اقداماتی را در اوکراین انجام دهد که “آنقدر تکان‌دهنده و وحشتناک” باشد که باعث واکنش آمریکا و دیگر کشورها شود، گفت آنها “ممکن است به نوعی واکنش نشان دهند، اما به عنوان یک نیروی چند ملیتی به رهبری ایالات متحده و نه به عنوان نیروی ناتو.”

ژنرال پترائوس که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان بود، معتقد است که این ائتلاف نظامی احتمالا همچنان به معاهده خود متعهد خواهد بود و تنها در صورت استناد به ماده ۵، یعنی اگر یکی از اعضای آن مورد حمله قرار گیرد، به درگیری می‌پیوندد.

او همچنین گفت که مسکو علاقه‌ای به تشدید درگیری و تبدیل آن به یک جنگ جهانی ندارد. پترائوس افزود که یک درگیری گسترده‌تر “آخرین چیزی است” که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حال حاضر به آن نیاز دارد.

در اوایل ماه اکتبر، پترائوس ادعا کرد که اگر مسکو از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین استفاده کند، ایالات متحده ممکن است تمام نیروهای روسیه در اوکراین به همراه ناوگان روسیه در دریای سیاه را از بین ببرد. روز شنبه، او روی این سخنان پافشاری کرد و گفت که واکنش واشنگتن به چنین اقدامی از سوی روسیه مستلزم “چیزی بیش از اقدامات دیپلماتیک، اقتصادی و حقوقی” است.

در همین حال پترائوس گفت که صحبت‌های پیشین او در واقع توصیف “تنها یک مورد از گزینه‌های متعددی است که آمریکا در نظر دارد” در صورت استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای بررسی کند. به اعتقاد او استفاده از تسلیحات هسته‌ای از طرف روس‌ها “تصمیم بسیار بدی است.”

این ژنرال آمریکایی همچنین گفت که هنوز فکر می‌کند روسیه هیچ کاری نمی‌تواند برای تغییر وضعیت در خط مقدم انجام دهد، وضعیتی که از نظر او برای مسکو “نامطلوب” است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن