اخبارداخلی

انتخابات باید صحنه حضور همه دیدگاه های سیاسی باشد

رحیمی جهان آبادی:نهادهای مجری و ناظر از رای مردم مراقبت کنند

رحیمی جهان آبادی:

کاندیداها با برنامه وارد عرصه رقابت های انتخابات مجلس گردند.

مردم باید تاثیر رای خود را در شرایط جامعه مشاهده نمایند.

اجازه دهیم دیدگاه های مختلف در انتخاب حاضر باشند.

رای مردم حق الناس است؛مجریان و ناظران مراقبت کنند.

اصلاح طلبان بخش جدایی ناپذیر از نظام  بوده و برای کشور فرصت هستند نه تهدید.

آوای سنت: عضوهیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ورود همراه با برنامه داوطلبین به رقابت های مجلس را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، جلیل رحیمی جهان آبادی در آستانه ثبت نام داوطلبین مجلس یازدهم و با اشاره به ضرورت ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: اگر اصلاح طلبان خودشان را در معرض آسیب قرار دهند و به عنوان اقلیت، از نیروهای اعتدالگرا، مستقلین و میانه‌ روی اصولگرا جدا شوند به آنها آسیب زده و به حذف اصلاح‌ طلبان منجر می ‌شود.

وی در رابطه با میزان مشارکت مردم در انتخابات آینده مجلس اظهار داشت: واقعیت امر این است که مشکلات مردم بسیار زیاد شده است؛ هرچند آنها در همه عرصه‌ها از جمله انقلاب حضور داشتند ولی باید بدانند رأیی که می ‌دهند در بهبود سرنوشت آنها اثرگذار است یا خیر؟ اگر رای دادن و یا ندادن آنها تاثیری در وضعیت کشور نداشته باشد قطعا دلسرد می‌ شوند.سخت‌گیری‌ها نباید به نحوی باشد که مردم احساس کنند حق انتخاب از آنها گرفته شده است و باید زمینه حضور طیف‌ها و جریانات مختلف در عرصه انتخابات فراهم گردد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: در انتخابات مجلس بسیاری از رقابت‌ها به شیوه محلی است و میزان مشارکت در شهرهای کوچک مثل همیشه بالا خواهد بود. درعین حال میزان مشارکت در شهرهای بزرگ بستگی به چند عامل دارد؛ اول اینکه باید زمینه‌ ی حضور طیف‌ها و جریانات مختلف در عرصه انتخابات را فراهم کنیم و اجازه دهیم دیدگاه‌های مختلف که شرایط لازم را دارند در انتخابات حضور داشته باشند. همچنین سخت گیری‌ها نباید به نحوی باشد که مردم احساس کنند حق انتخاب از آنها گرفته شده است.

رحیمی جهان آبادی درخصوص انتخابات آینده مجلس بیان نمود: افرادی که در این عرصه وارد می شوند باید برنامه و حرفی برای گفتن داشته بوده و به تعهد و قولی که به مردم می‌ دهند وفادار باشند تا مردم پای صندوق رأی حاضر شوند. اما عوامل دیگری مثل عوامل نظارتی، اجرایی و حتی رفتار خود کاندیدا هم در میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار است.

نیاز است در فضای انتخاباتی اجازه دهیم مردم دیدگاه‌های خودشان را بیان کنند. نباید از انتقاد و خواسته‌های مردم ترسید و از اینکه مردم چه کسی را می ‌خواهند انتخاب کنند، وحشت نداشته باشیم. مردم وعقل جمعی معمولا خطا نمی‌ کند؛ اکثریت مردم ایران، مخالف نظام نیستند و رهبری و نظام را قبول دارند، اما نقدهایی هم دارند که به نظر من این نقدها در بسیاری از موارد درست است.

این نماینده اهل سنت مجلس تاکید ورزید: اگر سخت‌گیری‌ها برای عرصه رقابت کمتر شود به بهبود شرایط کمک می‌ کند و از سوی دیگر در فضای انتخاباتی هم لازم است نظارت درستی صورت بگیرد تا ازرأی مردم صیانت شود.

سخن مقام معظم رهبری باید فصل الخطاب انتخابات باشد که گفتند رای مردم حق الناس است. بنابراین همه دستگاه‌ها، مجریان و ناظران کشور باید به حق الناس بودن رای مردم توجه کنند تا مردم امیدوار شده و پای صندوق رأی حاضر شوند. اگر نهادهای نظارتی سخت گیری کنند و نهادهای اجرایی هم به حق الناس بودن رای مردم توجه نکنند و کاندیداها با بداخلاقی و رفتارهای نسنجیده وارد عرصه شوند، قطعا میزان مشارکت کاهش می‌ یابد.

رحیمی جهان آبادی درباره عملکرد اصلاح طلبان در مجلس بیان نمود: نقد به هر طیف و گروهی وارد است،اما اصلاح طلبان در مجلس دهم، گروه ضعیفی نبودند و اقدامات شایسته‌ای انجام دادند؛ مثلا کاهش اعدام‌ها، تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی، شفافیت در بودجه کشور، حذف بودجه‌های زائد و نظارت بیشتر بر دستگاه‌های دولتی، اقدامات ارزشمندی بود، ولی شاید میزان مطالبات مردم بالا است که این اقدامات دیده نمی ‌شود.

نماینده مردم تربت جام، خواف و باخرز در رابطه با آرایش سیاسی مجلس آینده گفت: این امر بستگی به این دارد که چه فضایی در انتخابات حاکم شود. نمی ‌توان پیش بینی کرد که چه آرایش سیاسی شکل می‌ گیرد، ولی من فکر می‌کنم حضور مستقلین از جناح‌های دیگر بیشتر خواهد بود؛زیرا مردم خیلی اعتباری برای جناح‌های سیاسی قایل نیستند و احساس می‌کنند افراد مستقل که حرف خودشان را می‌ زنند، برنامه دارند و به تعهداتشان در قبال مردم پایبند هستند.

من به عنوان یک اصلاح‌طلب عرض می ‌کنم که سخن، راه و مسیر اصلاح طلبان درست است و نباید کسی از حذف اصلاح طلبان خوشحال باشد. اصلاح‌ طلبی، فرصتی برای نظام و کشور است تا بخش عمده‌ای از انتقادها دردرون نظام، بازتعریف و پاسخ داده شود. اگر اصلاح‌ طلبی و اصلاح‌ طلبان را از گردونه قدرت حذف کنیم به نیروهای مخالف نظام کمک کردیم تا حرف و نقد مردم در خارج از نظام شنیده شود که این امر به امنیت نظام آسیب می‌زند؛ من شخصا دعا می‌کنم اکثریت مجلس آینده در اختیار اصلاح‌ طلبان باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن