اخبارداخلی

اهدای قرآن خطی دوره قاجار به موزه نگل سنندج

آوای سنت : مدیرکل‌میرا‌ث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: قرآن نفیس خطی متعلق به دوره قاجار توسط یک واقف دهگلانی به موزه نگل سنندج اهدا شد.

منصور مهرزاد  اظهار کرد: این قرآن از شاهکارهای هنری دوره قاجار و میراث‌خانوادگی مرحوم میرزا محمد حسین‌پناهی اهل روستای قوری‌چای شهرستان دهگلان بوده که نزد فرزندشان مرحوم حاج اسماعیل حسین‌پناهی نگهداری و توسط فرزندشان فرهاد حسین‌پناهی به موزه نگل اهدا شد.

مدیرکل‌ میرا‌ث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان ضمن تقدیر از این اقدام خیرخواهانه افزود: این قرآن نفیس با خط نسخ ایرانی در قطع ۳۱ در۲۱ سانتیمتر با ترجمه فارسی شکسته نستعلیق به نگارش در آمده است.

وی با بیان اینکه قرآن اهدا شده در سال‌های اخیر دچار آسیب‌ شده است و نیاز به مرمت دارد، عنوان کرد: این قرآن به‌زودی توسط کارشناسان ترمیم اسناد و نسخ خطی احیا می‌شود تا آیندگان نیز از این گنجینه ارزشمند بهره‌مند شود.

مهرزاد از تهیه و تدوین پرونده این اثر تاریخی و معنوی برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد و یادآور شد: امید است همواره بتوانیم در راستای حفظ و نگهداری اصولی از مواریث ارزشمند فرهنگی واسلامی، گام‌های محکمی برداریم./کردتودی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن