اخبارداخلی

ایران در آستانه پیک ششم کرونا

آوای سنت : دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته، کشور در آستانه آغاز پیک ششم کرونا با سویه امیکرون است؛ در عین حال بر ضرورت اصلاح معیار‌های رنگ‌بندی کرونایی شهرها، اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده صحیح از ماسک، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا جماعتی، با اشاره به اینکه تست کرونا از افراد دارای علائم بیمای گرفته می‌شود، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته و تست‌های انجام شده، وضعیت بیماری تقریبا در بسیاری از استان‌ها به این سمت پیش می‌رود که امیکرون تبدیل به سویه غالب شود و این در حالی است که در برخی استان‌ها نیز به سویه غالب بدل شده است. به نظر می‌رسد بیماری در حرکت به سمتی است که در اکثر استان‌ها ظرف چند هفته آتی سویه غالب، اُمیکرون شود و بنابراین اکثر مبتلایان به این سویه از کرونا دچار خواهند شد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ما در آستانه آغاز پیک ششم کرونا با سویه امیکرون هستیم.

افزایش موارد بستری و تغییر رنگ برخی شهر‌ها

وی با اشاره به اینکه معیار‌های اعلام رنگ‌بندی‌های کرونایی شهر‌ها هنوز اصلاح نشده است، تصریح کرد: رنگبندی‌ها با معیار موارد بستری بیمارستانی مشخص می‌شود. بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیست‌ها لازم است که طرح جدیدی برای ارائه رنگ‌بندی شهر‌ها ارائه شود که این موضوع هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. طرح جدید در ستاد ملی کرونا مطرح شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی استان‌ها رنگ‌بندی آبی به زرد و در برخی دیگر رنگ‌بندی زرد به نارنجی بدل شده است که حاکی از افزایش تعداد موارد بستری در این استان‌ها است.

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در عین حال افزود: بیشتر موارد ابتلا به امیکرون به صورت سرپایی به مراکز مراجعه می‌کنند؛ البته با شدت گرفتن ابتلا، تعداد موارد بستری هم در برخی بیمارستان‌های ریفرال رو به افزایش است؛ بنابراین به نظر می‌رسد باید طرحی برای رنگ‌بندی در نظر گرفته شود که هم موارد بستری و هم سرپایی را مدنظر قرار دهد؛ زیرا بیشتر افراد سرپایی به مراکز مراجعه می‌کنند و اگر تنها شاخص رنگ‌بندی شهرها، موارد بستری باشد، ممکن است اثر شیوع اُمیکرون به درستی در کشور مشخص نباشد.

جماعتی ادامه داد: به نظر می‌رسد در استان‌هایی که تغییر رنگ از آبی به زرد و از زرد به نارنجی داشتند، سویه غالب به اُمیکرون تبدیل شده است که علاوه بر افزایش تعداد موارد سرپایی، تعداد موارد بستری را هم افزایش می‌دهد.

اهمیت استفاده صحیح از ماسک

او در ادامه با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، اظهار کرد: مهم‌ترین عاملی که مردم می‌توانند آن را رعایت کنند، استفاده از ماسک است؛ البته استفاده از ماسک درست و استاندارد مدنظر ما است. اگر ماسک مناسب استفاده شود و به طور کامل روی صورت قرار گیرد می‌تواند تا ۳۰ درصد جلوی ابتلای بیماری را بگیرد؛ همچنین در افرادی که بیمار هستند یا با افراد مبتلا مواجهه دارند باید از ماسک‌های N ۹۵ استفاده شود که جلوی گسترش بیماری گرفته شود.

ضرورت تزریق دُز سوم واکسن کرونا

وی همچنین با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون کرونا به ایسنا گفت: تزریق دز سوم واکسن سطح آنتی‌بادی‌های ضد ویروس را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند در برابر امیکرون هم اثر بسیار خوبی داشته باشد. در برخی مطالعات مشخص شده است ۸۰ درصد کسانی که سه دز واکسن تزریق کردند، اگرچه بیمار شدند، اما در بیمارستان بستری نشدند و این یعنی سه دز واکسن تا ۸۰ درصد جلوی بستری شدن در بیمارستان را می‌گیرد؛ بنابراین توصیه ما به مردم تزریق واکسن بویژه دز سوم است.

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و دورهمی‌های خانوادگی نیز گفت: حضور در فروشگاه‌های شلوغ، مترو، اتوبوس و… حتما باید با ماسک باشد. این موضوع باید الزامی باشد و حتی توصیه کردیم ماسک به صورت رایگان در اماکن پرتردد به صورت رایگان در اختیار افرادی که ماسک ندارند، قرار گیرد. این امر کمک می‌کند که گسترش بیماری کاهش یابد. بدون انجام اقدامات ذکر شده شیوع اُمیکرون خطرناک است. اگرچه بروز پیک بیماری پیش بینی می‌شود، اما با رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق واکسن می‌توانیم امیدوار باشیم با تعداد بستری و مرگ و میر کم، از این پیک عبور کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن