آوای سنت : تهانی عامر، مدیر اجرایی بخش علوم زمین در ناسا میگوید: هنگام مصاحبه شغلی به هیچ عنوان بیمی از تأثیر منفی تعهد خود به حجاب بر روی احتمال پذیرش خود در این شغل نداشتم، چرا که تعهد من به حجاب یک واجب دینی است و الحمدلله موفق به حفظ این تعهد بودهام.
به نقل از الجزیره، تهانی عامر، مدیر اجرایی بخش علوم زمین در ناسا، مهندس مکانیک مصری و مادر ۴ فرزند، به نوعی الگوی زنان مسلمان محجبه برای فعالیت در عرصههای علمی محسوب میشود. وی در گفتوگو با شبکه الجزیره از دستاوردهای علمی و انسانی خود به عنوان یک زن مسلمان عرب و محجبه که در حوزه پژوهشهای علمی و فنی فعالیت میکند، سخن گفته است.
حجاب مانعی برای فعالیت علمی نیست
فعالیت این مهندس مصری افقهای جدیدی را برای بسیاری از دختران و زنان در جهان گشوده است، چرا که موفقیت وی، نمونهای روشن از این امر است که زنان مسلمان و محجبه نیز قادر به تحقق آرزوهای خود برای کار در حوزه پژوهشهای عملی و فنی هستند.
به گفته وی در زمینه حجاب در ناسا اگرچه محدودیتی وجود ندارد با این حال حجاب در سازمان ناسا امری غیرمعمول است. اگرچه کارکنان مسلمان زیادی در این سازمان به کار اشتغال دارند، اما به گفته این مهندس مسلمان تا امروز نیز حجاب در این سازمان امری غیرمعمول و ناآشنا تلقی میشود.
از سویی اگرچه محجبه و خارجی بودن احساسی از تفاوت را در فرد ایجاد میکند اما وی میگوید: هنگام مصاحبه شغلی به هیچ عنوان بیمی از تأثیر منفی تعهد خود به حجاب بر روی احتمال پذیرش خود در این شغل نداشتم، چرا که تعهد من به حجاب یک واجب دینی است و الحمدلله موفق به حفظ این تعهد بودهام.
از سویی این زن دانشمند مسلمان به جو اسلامهراسی غالب پس از حوادث یازده سپتامبر سال ۲۰۰۰ نیز اشاره میکند. به گفته وی در آن سالها به او گفته شد که فتواهایی وجود دارد که اجازه برداشتن حجاب برای زن مسلمان در شرایطی را مجاز میداند که بیم آسیب میرود. با این حال تهانی عامر تأکید دارد من در آن زمان این پیشنهاد را نپذیرفتم و همچنان به حجاب خود پایبند بودم چرا که اولویت من حفظ ارزشهای خود و ارتباط با خدا بود و در عمل نیز حفظ حجاب محدودیتی برای من به همراه نداشت.
این پژوهشگر علوم زمین در سازمان ناسا در مورد نقش اجتماعی خود به عنوان یک زن محجبه و مادر ۴ فرزند نیز تأکید میکند: من فردی هستم که در اجتماع حضور دارم و در این مدت نیز همواره کوشیدهام آگاهی همکاران و همسایگان خود را از دین، آیینها و ارزشهای خود ارتقا بخشم؛ امری که منجر به ایجاد یک رابطه اجتماعی قوی برای من شده و من را در مسیر علمی و حرفهای خود نیز یاری کرده است.
این پژوهشگر زن مسلمان در زمینه پیوستن خود به ناسا نیز میگوید: پس از پایان تحصیلات خود در دانشگاه چندین پیشنهاد کاری از سازمانهای مختلف از جمله ناسا دریافت کرده است؛ اما اگرچه پیشنهاد ناسا از نظر مالی بهترین نبوده اما به دلیل جایگاه علمی این سازمان، وی پیشنهاد کاری آن را پذیرفت.
این پژوهشگر دانشگاهی پس از کار در ناسا در برنامههای آموزشی مختلفی شرکت کرد و بورسهای پژوهشی بسیاری را به دست آورد. فارغالتحصیلی از دانشگاه هاروارد و برنامه دانشگاه وارتون ویژه آموزش اجرایی، دانشگاه ویلانوا و همچنین کارشناسی ارشد در مهندسی هوا و فضا و دکترای مهندسی از دانشگاه اولد دومنیون در ویرجینیا از جمله مدارک تحصیلی و پژوهشی اوست. با این حال او تحصیلات اولیه خود تا پایان دبیرستان را در مصر گذرانده است.
هدایت بسیاری از برنامههای آژانس فضایی آمریکا
تهانی عامر اکنون به عنوان کارشناس فنی برای برنامههای آژانس فضایی و پشتیبانی از بخش علوم زمین در ناسا و همچنین مدیریت پروژه مهندسی توسعه فضاپیماها، ابزارآلات و سامانههای زمینی کار میکند.
یکی از مهمترین طرحهایی که وی مسئولیت آن را بر عهده داشته انجام اولین بررسی جهانی آبهای سطحی زمین با هدف ارزیابی منابع آب شیرین، کشف ویژگیهای جدید اقیانوسها، ارائه اطلاعات بیشتر در مورد سطح آن و اندازهگیری چگونگی تغییر تودههای آبی در طول زمان بوده است.
او اکنون در حال کار بر روی یک پروژه بسیار حساس است که به گفته خود مربوط به مطالعه مسیرهای گرمایش جهانی و نظارت بر اقداماتی است که میتوان برای کاهش تأثیر این بحران، محدود کردن افراطگرایی اقلیمی و جلوگیری از افزایش دمای کره زمین انجام داد.
به گفته این بانوی پژوهشگر با توجه به خطر گرمایش جهانی برای زندگی نسلهای بعدی بر روی زمین، این طرح را میتوان به نوعی محافظت از کره زمین در برابر تهدیدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی توصیف کرد.
معادله تهانی عامر برای موفقیت در زندگی کاری و خانوادگی
در حالی که جامعه جهانی از تهانی عامر برای فعالیت در عرصه علم تقدیر میکند او راز موفقیت خود در این عرصه را ایجاد تعادل میان خانواده، مادر بودن و پیشرفت این حرفه میداند و از ایجاد یک معادله ریاضی برای زندگی حرفهای، خانوادگی و اجتماعی خود میگوید.
به گفته وی بر اساس این معادله که خاص اوست، تصور آینده در عین حال عدم غفلت از عواطف و اشتیاق در کنار داشتن برنامه برای تحقق این آینده و پشتکار در رسیدن به آن و در کنار تلاش برای حفظ روابط است. تمام این بخشها به شکل دقیق زمانبندی شده و از خلال همکاری با تیم کاری حاصل میشود.
تهانی عامر موفقیت خود در زمینه علمی و حرفهای را ناشی از امری میداند که آن را حلقه حمایت جامعه توصیف کرده است. این حلقه علاوه بر خانواده او شامل همسایگان و همکاران نیز میشود.
وی یادآور شد: زمانی که دخترم شیرخوار بود مجبور شدم تا کار خود را از خانه انجام دهم، از این رو گاه همکاران خود را نیز برای بحثهای کاری به خانه دعوت میکردم تا بتوانم از دخترم مراقبت کنم. به گفته این بانوی پژوهشگر مسلمان این امر مرحلهای اساسی برای تداوم فعالیت علمی خود در مقطع حساسی از زندگی او به عنوان یک مادر بوده که با حمایت همکارانش به خاطرهای زیبا تبدیل شده است.
به گفته وی تمجید از زنان به عنوانان قهرمانانی خستگیناپذیر در محیط کاری و خانه در واقع تأثیر منفی زیادی روی وضعیت روانی و جسمی آنها خواهد گذاشت به جای ترویج این تصویر بهتر است از حلقه حمایت اجتماعی کمک گرفت و آن را تقویت کرد.
کار داوطلبانه و مشارکت اجتماعی
تهانی عامر از تجربه خود در پیروی از روش آموزشی متکی بر استقلال فرزندان و مشارکت آنها در کارهای خانه یاد میکند؛ امری که در شخصیت آنها نیز بازتاب یافته است.
به گفته وی این امر باعث شده است که نه تنها بتواند کار حرفهای و مسئولیت خانوادگی خود را به شکلی مناسب مدیریت کند بلکه این امکان را برای او فراهم کرده تا به کارهای داوطلبانه نیز بپردازد.
این بانوی پژوهشگر مسلمان در سازمان ناسا بخشی از وقت خود را نیز صرف مشارکت در فعالیتهای جامعه اسلامی آمریکا میکند. او برای سالها هر هفته یک روز را به عنوان معلم داوطلب در مسجد میگذراند.
به گفته تهانی عامر این تجربه برای او بسیار گرانقدر بوده و به حفظ هویت دینی و فرهنگی چهار فرزند او در جامعه آمریکا نیز کمک بسیاری کرده که این تجربه افزوده بزرگی بود که به حفظ هویت مذهبی و فرهنگی چهار فرزندش کمک کرده است.
دکتر تهانی عامر، امسال در مراسم روز جهانی بزرگداشت حضور زنان و دختران در عرصه علمی که از سوی سازمان ملل متحد و تحت نظارت آکادمی بینالمللی سلطنتی علوم (RASIT) در ۱۱ فوریه هرسال جشن گرفته میشود، شرکت داشت.
این جشنها از ۸ سال گذشته برای ارتقای نقش زنان در عرصه تحقیقات علمی آغاز شده است و به صورت دورهای برای تجلیل از مشارکت پژوهشگران زن در پژوهشهای علمی برگزار میشود.
سلام علیکم
طاعات و عبادات شما مقبول الله
اگر صلاح دانستید منتشر کنید
کشف حجاب نتیجه فریبکاری ابلیس
برای کسانیکه قرآن کریم این کتاب هدایت الهی را بخوانند، ،عبارت ««نْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْآتِهِما، در حالی که جامه از تن آنان بر میکند تا قبایح آنان را در نظرشان پدیدار کند» بسیار آشنا و رنج آور و تاسف بار است.
سقوط از احسن تقویم در اسفل سافلین برای اهل خرد دردناک است.
به همین علت انسان همواره در پی سرزنش پدر و مادرش آدم و حوا بوده و خواهد بود. بقول حافظ شیرازی ««پدرم روضهٔ رضوان به دو گندم بفروخت»
و یا اینکه می فرماید:
«من ملک بودم و فردوس برین جایم بود
آدم آورد در این دیر خراب آبادم»
دشمن سرسخت و رقیب دیرینه آدم و فرزندانش از ابتدای خلقت تا قیام قیامت کاری جز بی آبرو ساختن انسان و راندن او بسو خرابات نداشته و ندارد. او تکلیف خود می داند و سقوطش در جهنم قطعی است. اما سوگند یاد نموده است تا بر بزرگراه هدایت کمین و عابرین این مسیر مستقیم و هموار را به پرتگاه رانده و با خود به جهنم ببرد.
کشف حجاب برای انسان ریشه در ادعاها و سوگند های دروغین ابلیس دارد، آنگاه که به آدم و حوا راه منحرف جاودانگی و قرب الهی را از طریق میوه ممنوعه نشان داد.
اری ابلیس و جنودش هیچگاه در پی کرامت انسان نبوده و نخواهند بود. رخت بر کندن و ظاهر شدن شرمگاه جز اخراج از بهشت و افتادن در رنج و عداوت دنیوی نتیجه ای ندارد.
گرچه راه توبه و انابه باز است اما چرا انسان برای به رنج افتادن خود حریص است؟
امروز در تعجب هستم برخی مدعیان دین و منبریان چرا رخت بر کندن و بی آبرو ساختن هم کیش و همزاد خود را که از سوی لشکریان ابلیس در حال ترویج است توجیه می کنند؟ و یا در قبال آن سکوت پیشه نموده اند؟ سفارش چند باره قرآن کریم را بپذیرید و راه خود مشخص سازید. آنجا که می فرماید:
«لَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ»
یکی بر نعل و دیگری بر میخ زدن جز ترس از «لَوْمَهَ لَآئِم» نیست. مگر زبان ترویج بی حجابی و رخت بر کندن و هتک حرمت زن و مرد این جامعه همان زبان فریب کارانه ابلیس نیست ؟
«سوره اعراف (آیه ۲۱)
وَقَاسَمَهُمَآ إِنِّی لَکُمَا لَمِنَ النَّاصِحِینَ
و بر آنان سوگند یاد کرد که من خیر خواه شما هستم.«
براستی مگر نه این است که کشف حجاب و بدن نما شدن اولین گام ابلیس برای به هلاکت رساندن بنی آدم بود؟ مگر نه این است که بسیاری از اقوام را مستحق عذاب الهی ساخت و بسیاری را هیزم آتش جهنم….؟
چگونه است که انسان متفکر و دارای خرد هزاران سال است، این چنین فریب این دشمن سوگند خورده و ایادی و مزدورانش را می خورد؟
امروز بهانه اقتصادی ««همان میوه ممنوعه« و رسیدن به باغ اروپا و دلایل سیاسی را علت کشف حجاب می خوانند و فراموش می کنند که فروافتادن رخت از تن آدم و حوا نیز بهانه اقتصادی و وعده دروغین ابلیس برای پیشرفت و تضمین جایگاه ابدی در بهشت و قرب الهی بود.
آری زندگی صحنه آزموده شدن انسان است و میدان فعالیت گسترده ابلیس و جنودش….
با مرور تاریخ ملتها و آثار برجا مانده خواهیم دید کشف حجاب و رخت کندن از تن بنی آدم دستاورد سرمایه داری ظالمانه بعد از رنسانس برای بهره کشی برده وار از انسان است و سابقه دیرینه ای ندارد و نتیجه باغ نامیدن حوزه سرزمینی خود، و جنگل خواندن سرزمین دیگران است.
وقتی تمدنهای ریشه دار جهان را نادیده و جنگل خوانند و سعی در برجسته سازی تمدن دروغینی نمایند که آجر به آجر آن شکل گرفته از سرقت منابع دیگران است. هنوز باور نداریم برای بزک نمودن این باغ نوپا به برده و خدمه نیاز دارند و اگر گاهی دری باز کنند، به علت کمبود نیرو است و لاغیر….
قطعا با وجود دین اسلام و کتاب قرآن و داعیان دین عقوبت آنانکه با وسوسه ابلیس خود رخت از تن بر کنند بسیار دردناکتر خواهد بود.
پناه بر خدا
محمود رستمی تبار
فروردین ۱۴۰۲
https://eitaa.com/joinchat/3074556120C8d13e7a07e