اخبارداخلی

باید شیوه مدیریت نبی مکرم اسلام (ص) الگوی اداره جامعه گردد

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اهل سنت بر مدیریت امور مختلف طبق سیره نبوی تاکید کرد.

به گزارش آوای سنت مولانا عبدالحکیم عثمانی طی یک گفتگو با اشاره به اهمیت فراگیری به شیوه‌های مدیریت نبی مکرم اسلام، گفت: شیوه مدیریت آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم کاملا مکتوب شده‌، ولی پراکنده هستند و باید جمع آوری گردند.

وی دراین باره افزود: درجهان پیچیده امروز مدیریت یکی از ابعاد مهم است. امروزه بحث مدیریت بیش از پیش مورد توجه قرارگرفته است. مدیریت بیشتر درجهان اسلام مورد توجه بوده است و غربی‌ها امروز از مدیریت مسلمانان در برنامه ریزی، ساماندهی، هدایت و رهبری، کنترل و نظارت و در تصمیم گیری استفاده می ‌کنند.

مولانا عثمانی اولین هسته مهم در مدیریت را برنامه ‌ریزی صحیح دانست و اظهار داشت: برنامه‌ ریزی صحیح آن است که اهداف و راهبردها مشخص شوند. این برنامه‌ ریزی است که باعث می شود شخص مسلمان دعوت را ابتدا از خانواده خود شروع کند و بهترین مدیر کسی است که بستگان و خانواده به وی ایمان و باور داشته باشند. پیامبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه وسلم بسیار کوشید تا در ابتدای دعوت هیچ گونه درگیری در جامعه پیش نیاید. مهمترین دلیلی که حبشه به عنوان محل هجرت مسلمانان صدر اسلام انتخاب شد، فعل برنامه ریزی بود. چرا که آن زمان در حبشه پادشاهی عادل حکومت می کرد.

مدرس حوزه علمیه مکی زاهدان از سازماندهی بعنوان دومین هسته مهم در مدیریت یاد کرد و افزود: ساماندهی یعنی تعیین وظایف و مسئولیت‌ها در دورانی که نبی مکرم اسلام در یثرب سکونت داشت. بعضی از قبایل همراه با رئیس قبیله می‌ آمدند و مسلمان می ‌شدند و پیامبر رئیس همان قبیله را مدیر آن قرار می داد تا امور را بهتر کنترل کند.

این عالم اهل سنت بیان نمود: یکی از دلایل مهم پیروزی مسلمانان در جنگ با کفار قریش، به اصل اجرای ساماندهی دقیق نیروها من جمله تیراندازها، سواره نظام و پیاده نظام برمی گشت. در سازماندهی نیروها مسئله نظم، ترتیب، انضباط، جدیت و قاطعیت خیلی مهم است. اموری که درآنها سستی و بی ‌نظمی حاکم باشد، قطعا با شکست مواجه می‌ شوند. بی انضباطی باعث نفوذ شیطان می شود.

مولانا عثمانی در ادامه این بحث تاکید کرد: ما درهمه کارها و امورات مربوطه نیاز به نظارت ذاتی و درونی، نظارت اداری و عمومی داریم. کشف استعداد ها نیز از نکات مهم در مدیریت جمعی بشمار می روند. در یک نشست عمومی همه نمی توانند تصمیم بگیرند، بلکه یک نفر تصمیم می‌ گیرد، کسب اطلاعات برای یک مدیر بسیار مهم است. یک مدیر وقتی که تصمیمی می گیرد باید در اجرای آن باید قاطع و مصمم باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن