اخبارداخلی

برقراری عدل و انصاف در مناسبات فردی

مولوی علی بائی:بی عدالتی و تبعیض عامل بروز مشکلات

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مشهدریزه بی عدالتی و تبعیض را باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده در جوامع اسلامی دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالکریم علی بائی دوام و قوام زندگیها را در نحوه اجرای صحیح عدالت و پرهیز از کینه و حسد دانست و گفت:  زندگی هایی ارزشمند و پایدار است که از مفاسد و از معایب به دور باشند و مسلمانان طوری زندگی کنند که بتوانند مشکلات شان را به حداقل برسانند. انسان در زندگی خود باید در برخورد با مسائل عدالت و برابری را مد نظر قرار دهد. همانا خدای متعال انسان های متعادل و عدالت محور را دوست دارد. جامعه ای که از عدل و عدالت و برابری تهی باشد، قطعا شکست خواهد خورد و پایه ها و ستونهای آن جامعه به لرزه در می آید، اما در اجتماعی که عدل و عدالت برقرار باشد و همه افراد آن از امکانات آن به طور یکسان استفاده کنند، آن جامعه رو به پیشرفت بوده و موفقیت های زیادی را کسب خواهد کرد.

وی افزود: عدل و انصاف و برابری بین خود و خدای خود شرط عمل است. اینکه انسان حق خدای متعال را بر حق خود ترجیح  دهد و مقدم بشمارد.رضایت باریتعالی را بر خواهشات خود مقدم  بداند. از اوامر الهی فرمانبرداری کرده و از نواحی اجتناب ورزد. شخص مومن باید از اموری مانند بخل، کینه و حسد که باعث می شود تا جسم، روان و روح آسیب ببینند، دوری کند. بسیار اجتماعات بودند که مردم آن عادت ها و رفتارهای ناپسندی را از خود نشان دادند و سرانجام به دام هلاکت گرفتار آمدند.نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمایش می دارد، از حسد دوری کنید، چون که حسد نیکی های شما را نابود می کند، همان طوری که آتش خرمن هیزم را از بین برده و می سوزاند.

باریتعالی این مطلب را به بنده اش می فهماند که اگر عدل و انصاف وبرابری با خود نداشته باشد، خودش را نابود خواهد کرد. بی عدالتی و تبعیض، نیکی ها را ضایع نموده و از بین می برد و نهایتا این جسم و روح و روان انسان است که به عذاب گرفتار می آید.

مولانا علی بائی در ادامه به مسئله عدل و برابری و انصاف بین خود و دیگر اشخاص پرداخت و اظهار داشت: عدالت به این معنا است که به دیگران خیانت نورزیده و نسبت و در جامعه ظلم و ستم نکنیم.در قضاوت عادل بوده و جانب حق را بگیریم، زیرا عدالت موضوعی نیست که بشود آن را با مطاعی پایمال کرد.

قرآن کریم  در سوره حجرات می فرماید، همه شما مومنین با هم برادرید و در واقع یکی هستید، پس میان جامعه خودتان اصلاح را برقرار کنید و روابط صحیح را جایگزین کینه ها و حسدها نمایید تا اینکه در جامعه اصلاح صورت گرفته و نظم اجتماعی برقرار گردد.

مدرس حوزه علمیه خیرآباد تایباد ضمن ابراز نگرانی از مشکلات اخلاقی موجود در جامعه متذکر شد: می بایست اصلاح را گسترش بخشیده و این کار را ابتدا می توان از درون خانواده ها شروع کرد. میان اقوام و خویشاوندان، دوستان و مردم منطقه و شهر خود اصلاح برقرار کنید و حتی به بالاتر از این ارزش ها بیاندیشید. گاهی می بینیم که دو برادر یا دو خویشاوند به خاطر یک قطعه زمین یا به دلیل معامله ای که صورت گرفته است، مدت زیادی با هم  رابطه  برقرار نمی کنند و از صحبت با یکدیگر اکراه می ورزند. این قبیل عادات و رفتارها که در جوامع امروز به کثرت قابل مشاهده هستند از سوی نبی خدا منع شده اند.

اولیاء، بزرگان و علما برای جوانان فکر و برنامه ریزی کرده و برای مشکلات ریشه ای همچون ازدیاد طلاق راه حل مناسبی پیدا کنند.

امام جمعه اهل سنت مشهدریزه تاکید کرد: هرگاه بنده مومن خداشناس و تابع دستورات خداوند متعال باشد، به رستگاری و فلاح می رسد و عمر پر برکتی خواهد کرد، لذا این نوع زندگی بر او مبارک خواهد بود، چون که رضایت خالق یکتا را به دست آورده است. چه بسا افرادی در این کره  خاکی زندگی می کنند که با وجود نعمت های فراوان، استراحت و آرامش را از خود سلب کرده و در نتیجه  از گذران خود کمال استفاده را نمی برد. انسان ها همه روزه به سوی رستگاری و فلاح فرا خوانده می شوند، ولی متاسفانه شخص مومن و مسلمان خود را با فضای مجازی یا کامپیوتر و یا نرم افزار دیگری مشغول می کند و این امور باعث دوری از عبادت و بندگی می شود. بنا به فرمایش قرآن کریم، مومنان واقعی تنها کسانی هستند که هر گاه نام خداوند متعال برده می شود، دل هایشان ترسان می گردد و هنگامی که آیات  الهی به گوش می رسد بر ایمان شان افزون می گردد و به پروردگارشان توکل می کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن