اخبارداخلی

بهره‌برداری از ۱۰ پروژه اولویت‌دار و اضطراری آبی در کردستان

آوای سنت : مدیرکل آب منطقه ای استان کردستان گفت: از مجموع کل طرح‌های آبی استان ۱۰ طرح به عنوان طرح‌های اضطراری و اولویت‌دار در برنامه وزارت نیرو قرار گرفت و نظر به نگاه ویژه وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور از لحاظ اعتباری، سخت افزاری و نرم‌افزاری و همت و تلاش مجموعه این شرکت به زودی شاهد تحولات عظیمی در حوزه آب در کردستان خواهیم بود.

آرش آریانژاد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به سرمایه‌گذاری کلان وزارت نیرو در حوضه آب در کردستان گفت: عمده این سرمایه‌گذاری‌ها بعد از سفر وزیر نیرو در زمستان ۱۴۰۰ به این استان و بازدید از تمامی طرح‌های توسعه منابع آب، با دیدگاه اتمام این طرح‌های نیمه تمام، که در سنوات گذشته پیشرفت قابل توجهی نداشتند و از مطالبات مردم نجیب استان کردستان بود، صورت گرفت.

وی افزود: از مجموع کل طرح‌های آبی استان ۱۰ طرح به عنوان طرح‌های اضطراری و اولویت‌دار در برنامه وزارت نیرو قرار گرفت و نظر به نگاه ویژه وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور از لحاظ اعتباری، سخت افزاری و نرم‌افزاری و همت و تلاش مجموعه این شرکت به زودی شاهد تحولات عظیمی در حوزه آب در کردستان خواهیم بود.

مدیرکل آب منطقه ای استان کردستان ادامه داد: خرسندم که امروز با افتخار خدمت هم استانی‌های گرامی عرض کنم تا پایان سال ۱۴۰۲ عمده این طرح‌ها در استان کردستان به بهره برداری خواهند رسید.

آریانژاد به برخی از اقدامات صورت گرفته در شهرستان بانه و سقز اشاره کرد و گفت: سد چراغ‌ویس سقز که بیش از ۲۱ سال از آغاز ساخت آن می‌گذرد، با عنایت و حمایت‌های وزارت نیرو طی دو سال اخیر، امسال به بهره‌برداری می رسد، با احداث ایستگاه پمپاژ اضطراری و دائم بوئین، افتتاح خط ۲۲.۵ کیلومتری آبرسانی به شهرستان بانه، تأمین آب در مدول اول و دوم تصفیه خانه‌های شهرستان سقز که مدول اول با ظرفیت ۴۰۰ لیتر بر ثانیه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید و امسال نیز ۲۰۰ لیتر دیگر وارد مدار خواهد شد و در مجموع ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب پاک تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به تأمین آب شرب شهرستان دیواندره عنوان کرد: بعد از سال ها انتظار امکان ذخیره آب در پشت این سد تا میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب مهیا شد و شرایطی را فراهم کردیم که برای اولین بار امسال آب گوارای سد سیازاخ از طریق تصفیه خانه آبفا در اختیار شهروندان گرامی دیواندره قرار گیرد.

مدیرکل آب منطقه ای استان کردستان، ادامه داد: خبر خوشی که برای شهروندان فهیم کامیاران دارم این است که امسال آبگیری کامل سد امیرآباد انجام خواهد شد و تا اواخر سال شاهد بهره‌برداری کامل از این سد خواهیم بود.

آریانژاد افزود: در مریوان نیز پس از ۱۰ سال انتظار سد گاران به بهره برداری رسیده و ۳۰۰ لیتر آب پاک به تصفیه خانه موقت تحویل داده شده و تا پایان شش ماهه اول جاری نیز ۲۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد گاران در نواحی یک، دو و جنوب دریاچه زریبار، تامین آب خواهند شد و این نوید را به کشاورزان گرامی این حوضه می‌دهم که تا نیمه اول سال بعد هم مابقی ۱۸۰۰ هکتار دیگر نیز از دیم به آبی تبدیل خواهد شد و ۴۵۰۰ هکتار اراضی پایاب سد گاران آبی خواهند شد که این مهم به اشتغالزایی و توسعه کشاورزی منطقه، کمک شایانی خواهد کرد.

آریانژاد ادامه داد: از خبرهای خوب دیگری که لازم است حضور شهروندان گرامی اعلام کنیم این است که، با توجه به فعالیت جهادی مجموعه این شرکت آب سد گاران با ظرفیت حدود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه به دریاچه زیبای زریبار مریوان انتقال یافت که باتوجه به آخرین پایش‌های صورت گرفته، این دریاچه امسال در بهترین شرایط ممکن از لحاظ تراز نرمال و حجم آب قرار داشت.

وی یادآور شد: امید است با عنایت پروردگار و همت تلاشگران این شرکت تا پاییز امسال میزان این انتقال از ۳۰۰ لیتر بر ثانیه به ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه ارتقاء می یابد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن