اخبارخارجی

تحلیل روزنامه عربستانی از مذاکرات وین

فضای بدبینی در مذاکرات وین درباره توافق هسته ای ایران

آوای سنت : فضای حاکم حکایت از بدبینی در سطح هیئت ها، کارشناسان و متخصصان حکایت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،به نظر می رسد شکاف بین دو طرف در حال افزایش است. ایران سه شرط گذاشته است که به نظر می رسد دولت آمریکا قادر به اجرای آنها نیست. اولین شرط این است که واشنگتن به ایران تضمین دهد که هیچ دولت آینده توافق هسته ای را رها نخواهد کرد و این امر تقریباً غیرممکن است. زیرا با قوانین قانون اساسی که مرزهای نظام سیاسی آمریکا را مشخص می کند، مغایرت دارد.

شرط بعدی مربوط به تحریم ها است، زیرا تهران می خواهد همه تحریم های اعمال شده توسط واشنگتن در سال های گذشته لغو شود. این موضوع بسیار سختی است، زیرا همه این تحریم ها به دلیل برنامه هسته ای اعمال نشد، بلکه برخی به دلیل نقش سپاه پاسداران در خاورمیانه اعمال شد. بنابراین لغو آن تحریم‌ها تا کنون بعید است.

شرط سوم ایران این است که این مذاکرات فنی باشد و سیاسی نباشد. یعنی به تعهدات ایران، نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی، تحریم ها و سایر مسائل جزئی مرتبط با پرونده هسته ای مربوط باشد. این شرط از دیدگاه آمریکا این واقعیت را نادیده می گیرد که منطقه خاورمیانه دچار بحران شده است و بنابراین بحث درباره نقش ایران برای پایان دادن به این درگیری ها و بازگرداندن اعتماد به آنچه که توافق هسته ای را قابل اجرا می کند ضروری است.

ایالات متحده نیز می خواهد تضمین هایی وجود داشته باشد که ایران توانایی ساخت بمب هسته ای را به ویژه پس از پایان دوره توافق نداشته باشد.

این کشور همچنین می‌خواهد در مورد یک سبد یکپارچه که شامل عوامل نگرانی ابراز شده توسط متحدان آمریکا در منطقه، از جمله برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین پهپادها باشد، به توافق برسد.

به‌ویژه که این فناوری‌ها دردسترس گروه‌هایی مانند حوثی ها، حزب الله و دیگران است و سیاست ایران در منطقه باید تغییر کند تا امنیت و ثبات برای کل منطقه بازگردد. غرب و در رأس آن آمریکا به  ایران اعتماد ندارد و می بیند که نقطه بی بازگشت در برنامه هسته ای بسیار نزدیک است و سپس همانطور که رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران، در آخرین کنفرانس منامه اعلام کرد همه گزینه ها ارائه می شود .

ایالات متحده در تلاش است تا یک رویارویی همه جانبه را از خود دور نگه دارد، زیرا هزینه آن بالا خواهد بود، اما اگر گزینه های دیگری وجود نداشته باشد، ممکن است به آن برسد و این گزینه ها همان چیزی است که غرب بدون امید زیادی در مذاکرات وین به دنبال آن است.

در مورد رویارویی همه جانبه،جنگ اطلاعاتی به مهم ترین دانشمندان ایرانی رسیده و همچنین جنگ سایبری با هدف قرار دادن سیستم های رایانه ای برنامه هسته ای متوقف نشده است و همچنین حملات انجام شده است توسط اسرائیل علیه شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران ایران در همین راستا است.

درگیری بین آمریکا و متحدانش و ایران به لحظه حقیقت رسیده است، یا دستیابی به توافق یا رویارویی همه جانبه، در مورد گزینه سوم، خرید زمان از سوی هر دو طرف است، چیزی که عملاً در طول این مدت در یک سال گذشته اتفاق افتاده است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن