اخبارخارجی

تحولات جنگ اوکراین(روز سوم)

آوای سنت : امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی اعلام کرد که «جهان باید برای یک جنگ طولانی‌مدت» در اوکراین آمادگی داشته باشد.

جنگ روسیه علیه اوکراین در روز سوم ادامه دارد. ارتش روسیه از سه جهت شمالی، شرقی و جنوبی به اوکراین حمله کرده و به پایتخت (کی یف) رسیده است. درگیری های شدید در کی یف ادامه دارد.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین یک فروند هواپیمای ترابری ایلوشین۷۶ ارتش روسیه را بر فراز منطقه واسیلکوف در نزدیکی شمال غرب کی‌یف سرنگون کرده‌اند.

به گزارش “فاکس نیوز”، این ستاد در حساب کاربری خود در فیس‌بوک خود نوشت: نیروهای ما یک فروند ایلوشین۷۶ ارتش روسیه که حامل چتربازان نیروهای هوابرد روسیه بود را بر فراز منطقه واسیلکوف سرنگون کردند. این انتقام لوگانسک در سال ۲۰۱۴ است.

خبرهای تائید نشده حاکی از حضور ۱۴۵ نیروی نظامی روسیه در این هواپیما است.

خبرگزاری رویترز جمعه شب به نقل از مقام‌های اوکراینی مدعی شد که تاکنون بیش از یک هزار نیروی روسیه در این کشور کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، روسیه هنوز آماری از تلفات نیروهای خود منتشر نکرده است.

۵۱ کشور در بیانیه مشترکی پس از آنکه روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را نشست شورای امنیت وتو کرد اعلام کردند موضوع حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری خواهند کرد.

«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد شامگاه جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت که در ۴۸ ساعت گذشته و از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بیش از ۵۰ هزار اوکراینی آواره و از این کشور فرار کرد‌اند.

او نوشت که اکثر آن‌ها به کشورهای مولداوی و لهستان و باقی نیز به مرزهای اوکراین با کشورهای رومانی، اسلواکی، مجارستان و رومانی گریخته‌اند. گراندی در ادامه از کشورهایی که به پناهندگان اوکراینی اجازه ورود به خاک خود را داده‌اند تشکر کرد.

شورای اروپا حق نمایندگی روسیه در این نهاد اروپایی را به حالت تعلیق در آورد.

به گزارش فارس، در نشست روز جمعه این شورا، ۴۲ عضور از ۴۷ عضو با درخواست مشترک اوکراین و لهستان برای تعلیق حق نمایندگی روسیه در این نهاد اروپایی موافقت کردند.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد واشنگتن برای کمک به او برای خارج شدن از اوکراین را رد کرده است.

به گزارش بی بی سی، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی که مستقیما در جریان این تماس بوده، به نقل از آقای زلنسکی گفته است: “نبرد اینجا در جریان است و من به مهمات نیاز دارم، نه امکان تخلیه.”

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن