اخبارخارجی

تشدید پدیده کار اجباری کودکان در عراق و اقلیم کردستان

آوای سنت : میدل ایست ای گزارش داد تعداد کودکانی که در پی شیوع کرونا و بحران مالی در عراق و اقلیم کردستان مجبور به کار اجباری شده اند به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

نشریه الکترونیکی میدل ایست آی که که به مسائل کشورهای خاورمیانه می پردازد در گزارشی نوشت: وخامت اوضاع اقتصادی در عراق و بویژه اقلیم کردستان عراق پدیده کودکان کار را تشدید کرده است.

یوسف ۱۰ ساله که از استان صلاح الدین به سلیمانیه در اقلیم کردستان آمده است به این نشریه گفته است هیچ وقت به مدرسه نرفته است و نزدیک به دو سال است که در اقلیم کردستان دستفروشی می کند. پدر و مادر این کودک به دست گروه تروریستی داعش کشته شده اند. او یکی از هزاران کودک کار در عراق و اقلیم کردستان است که پس از وخیم شدن وضعیت اقتصادی و شیوع کرونا مجبور شده اند برای سیر کردن شکم خود و خانواده کار کنند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از خانواده های کرد در عراق و نیز آوارگان سوری مجبور شده اند کودکان خود را از تحصیل بازدارند و آنها را برای کار در محیط های خطرناک وادار کنند.

همچنین به آمار بانک جهانی اشاره شده که بر افزایش نرخ فقر در عراق تاکید کرده است. بر اساس این آمار میزان فقر در عراق از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۸ به حدود ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. همچنین تاکید شده که میزان فقر در میان افراد زیر ۱۸ سال بیشتر از سایر سنین است.

لیلا حسن از کارکنان یونیسف در عراق می گوید حتی قبل از شیوع کرونا، ۷.۳ درصد از کودکان بین ۵ تا ۱۷ سال در عراق مجبور بودند در شرایط خطرناک کار کنند.

دست اندرکاران نهادهای مدنی در اقلیم کردستان بر این باورند با این که قوانین مدنی در عراق و اقلیم کردستان کار اجباری کودکان را منع کرده اند اما بیشتر نهادهای حکومتی در اقلیم کردستان نقش توصیه کننده دارند و نسبت به جلوگیری از این مسئله اقدام نمی کنند.

لطیف حسن جامعه شناس کرد هشدار داده است شیوع کرونا تاثیرات عمیقی روی کودکان و خانواده ای آنها گذاشته است. وی با اشاره به این که نرخ بیکاری در عراق به ۲۱ درصد رسیده، به میدل ایست آی گفته است کرونا فقر و بیکاری را گسترش داد و مسائل و مشکلات زیادی برای خانواده ها و کودکان آنها در عراق و اقلیم کردستان بوجود آورده است.

بشدار کمال مدیر کل خدمات آموزشی در اربیل گفته است نیروهای امنیتی باید قوانین منع کار اجباری در مورد کودکان را اجرا کنند اما به دلیل فقر موجود آنها نیز تمایلی برای اجرای قوانین ندارند.

لطیف حسین تاکید می کند که مشغول شدن کودکان به کار تاثیرات طولانی مدت روی جنبه های اجتماعی، سلامت، روان و تحصیل آنان خواهد گذاشت زیرا آنها در حین کار با افراد مختلفی سرو کار دارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن