اخبارخارجی
موضوعات داغ

تلاشهای عراق برای میانجیگری منطقه ای

آوای سنت : عراق قصد دارد با حضور ایران و عربستان  بحران های منطقه را پایان دهد.

عراق قصد دارد کشوری باشد که عربستان سعودی ، ایران ، ترکیه و ایالات متحده آمریکا را گرد هم آورده و در اجلاس سران کشورهای همسایه در پایان ماه جاری میلادی به محرکی برای پایان بحران های منطقه تبدیل شود.

پایگاه خبری خلیج آن لاین در مطلبی به بررسی نشست آتی سران کشورهای منطقه در بغداد پرداخته و تاکید کرده است که این نشست می تواند زمینه ساز کاهش مشکلات در خاورماینه گردد.سرویس ترجمه آوای سنت این مطلب را تقدیم حضور کاربران خود می نماید.

خبرگزاری فرانسه(إف ب) گزارش داد که مصطفی الکاظمی ، نخست وزیر عراق ، به دنبال این است که بغداد نقش میانجی در خاورمیانه را در اجلاس آتی که قرار است در پایتخت عراق برگزار شود بر عهده گیرد.

این خبرگزاری به نقل از منابع نزدیک به کاظمی گفت که هدف از این اجلاس این است که عراق نقشی سازنده و فراگیر برای رسیدگی به بحران های منطقه داشته باشد و از یک پیام رسان صرف به موتورمحرک تبدیل شود.

حضور امانوئل مکرون ،رئیس جمهور فرانسه ،به عنوان تنها بازیگر غیر منطقه ای شرکت کننده در این اجلاس  به همراه رئیس جمهور مصر و پادشاه اردن در این نشست،نهایی شده است.

به گفته این خبرگزاری، اگر ایران و عربستان سعودی در این اجلاس  برسر یک میز قرار گیرند ،این رویداد به خودی خود موقعیت بغداد به عنوان میانجی را تقویت می کند.

هنوز حضور سلمان بن عبدالعزیز ،پادشاه عربستان ، رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه و ابراهیم رئیسی ، همتای ایرانی اش در این اجلاس نهایی نشده است.احتمالاً آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

عراقیها هنوز موضوعاتی را که در این نشست مطرح خواهد شد فاش نکرده اند ، اما به احتمال زیاد موضوع نفوذ ایران در عراق، علاوه بر عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق علیه حزب کارگران کردستان که آنکارا آنها را گروه تروریستی می داند دراین نشست، مطرح خواهد شد.

بغداد در چند ماه گذشته،میزبان مذاکرات عربستان و ایران بود، این مذاکرات از این نظر اهمیت زیادی پیدا کرده که  ریاض و تهران از زمان قطع روابط در سال ۲۰۱۶ کانال های ارتباطی مستقیم ندارند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن