اخبارخارجی

تلاش روسیه برای عادی سازی مناسبات سوریه و ترکیه

آوای سنت : روسیه به گفت وگوی تهران وریاض کمک کرده است،ما آنکارا و دمشق را تشویق می کنیم تاروابط خودراعادی کنند.

میخائیل بوگدانوف،معاون وزیر امورخارجه روسیه می گوید:مسکو به دوستان خود در ایران،عربستان سعودی وچین به خاطر دستیابی به توافق برای احیای روابط ریاض و تهران تبریک می گوید.میخائیل بوگدانوف افزود:عادی سازی روابط دوکشور در یک منطقه مهم،عاملی کلیدی درتضمین توسعه اجتماعی واقتصادی است.

وی با بیان اینکه روسیه به همراه سایرکشورها مانند عمان،عراق ودیگران به روند سیاسی کمک کرده است،گفت:اخیراً به دو ایران و عربستان کشورسفرکردم وموضوع عادی سازی روابط دو کشور نیزدردستورکار سفر ما بود.

معاون وزیر امورخارجه روسیه افزود: بازگشت روابط ایران و عربستان درراستای ابتکارات روسیه برای ایجاد یک سیستم امنیتی درمنطقه خلیج فارس است که درسطح اقتصاد جهانی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

بوگدانوف دستیابی به این توافق را بسیار مثبت توصیف کرد وگفت:این توافق در چارچوب سیاست روسیه مبنی برحسن همجواری و تضمین احترام به حاکمیت و استقلال کشورهاست.

وی افزود:برهمین اساس،ما دوستان خود را در آنکارا و دمشق تشویق می کنیم تا روابط سوریه و ترکیه رابراساس اصول حقوق بین الملل،عادی سازی کنند .

وی افزود:ما همچنین از روندعادی سازی روابط اعراب وسوریه استقبال می کنیم ومعتقدیم که عادی سازی روابط ایران وعربستان بر شرایط کلی منطقه که مناطق تحت نفوذ عربستان سعودی یا ایران هستند از جمله سوریه،لبنان، عراق ویمن بازتاب مثبتی خواهد داشت.

بوگدانوف گفت:امیدواریم به اجرای توافق جامع پرونده هسته‌ای ایران که آمریکا در دوره ترامپ،این توافق وقطعنامه سازمان ملل را در این زمینه نقض کرد،بازگردیم.

وی با تاکید بر اینکه روسیه در رسیدن به این نتیجه مثبت سهیم بوده است،افزود:نشست برنامه ریزی شده درمسکو بین وزرای خارجه روسیه،ترکیه،ایران و سوریه ممکن است راه را برای نشست های سران در بالاترین سطوح،باز کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن