اخبارخارجی

 تلاش های امارات برای عادی سازی روابط با سوریه

آوای سنت : یک روزنامه آمریکایی نوشت که دولت امارات متحده عربی تلاش‌ها را برای احیای روابط اعراب با سوریه که از سال ۲۰۱۱ با تحریم هایی مواجه شده است، رهبری می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، بر اساس آنچه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات اروپایی در روز پنجشنبه اعلام کرد، تلاش های امارات متحده عربی با هدف محدود کردن نفوذ ایران در سوریه است.

این روزنامه می‌گوید، ابوظبی در تلاش است تا روابط خود را با اسد که به تعبیر این روزنامه از زمان مقابله با  شورشیانی که در سال ۲۰۱۱ علیه حکومتش قیام کردند، با انزوای بین‌المللی و عربی روبه‌رو بوده است، از سر بگیرد.

پس از اینکه اسد با حمایت ایران، کنترل اکثر سرزمین هایی را که تحت کنترل مخالفان مسلح بود، در دست گرفت، کشورهای عربی دوباره تلاش می کنند تا به سمت ادغام مجدد اسد در سیستم عربی حرکت کنند،این روزنامه گفته است که این تلاش ها عمدتا با هدف کاهش نفوذ ایران در دمشق و باز کردن فرصت های تجاری بیشتر است.

این روزنامه با اشاره به اینکه غرفه ای که دولت بشار اسد در اکسپوی دوبی برپا کرد،با استقبال گسترده مردم مواجه شد، افزود: شرکت های سوری در ماه های اخیر برای پنهان کردن دارایی های خود و دور زدن تحریم های آمریکا و اروپا، نهادهایی را در ابوظبی و دبی به ثبت رسانده اند.

به نوشته این روزنامه، این شرکت ها به دنبال پنهان کردن تجارت کالاهای مختلف از فرآورده های نفتی گرفته تا لوازم الکترونیکی و پوشاک هستند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، به نقل از تجار سوری که در جریان گفتگوها قرار گرفته اند، ماه گذشته، نمایندگان بانک مرکزی سوریه از امارات بازدید کردند تا با ایجاد یک کانال مالی از بانک های خصوصی برای حمایت از تجارت بین دو کشور استفاده  کنند.مصاحبه شوندگان به این روزنامه گفتند که تحرکات کشورهای عربی و برخی کشورهای اتحادیه اروپا باعث ایجاد خوش بینی برای شرکت های سوری شده است.

فؤاد محمد، یکی از مدیران واحد خدمات نفتی گروه «کاترجی» (که مشمول تحریم‌های آمریکا است)می گوید انتظار دارم در آینده نزدیک دوباره با شرکت‌های بین‌المللی همکاری کنیم.

امارات متحده در سال ۲۰۱۸ فعالیت در سفارت خود در دمشق را از سر گرفت،عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات در پایان سال گذشته از دمشق دیدن کرد،او اولین  مقام ارشد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که از سال ۲۰۱۱ به سوریه سفر کرده است .

امارات و اردن در سال های اخیر سفارت های خود را در سوریه بازگشایی کردند. بحرین ماه گذشته اولین سفیر خود را در سوریه منصوب کرد، و این در حالی است که روابط سیاسی عمان و سوریه هم از قبل برقرار بود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن