اخبارخارجی

تمدید دوماهه آتش بس جنگ یمن

آوای سنت : نماینده سازمان ملل متحد اعلام کرد که طرف‌های درگیر در یمن روز سه‌شنبه بر سر تمدید دو ماهه آتش‌بس به توافق رسیدند.

هانس گراندبرگ، نماینده ویژه در امور یمن، اظهار داشت: «این توافق همچنین شامل تعهد طرفین به تشدید مذاکرات برای دستیابی به توافقی بر سر یک آتش‌بس طولانی در اولین زمان ممکن می‌شود.»

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده که گراندبرگ تلاش می‌کرد طرفین بر سر یک توافق شش ماهه و تعهدات بیشتر به توافق برسند، اما هر دو طرف شکایاتی درباره اجرای آتش‌بس موجود داشتند و بین آنها بی‌اعتمادی عمیقی حاکم است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز از این توافق استقبال کرد، اما خاطرنشان ساخت که اگرچه این امر گامی مهم و حیاتی برای نجات جان انسان‌ها به شمار می‌آید، اما «برای درازمدت کافی نیست».

بایدن گفت: «ما از طرف‌های درگیر در یمن می‌خواهیم که این فرصت را غنیمت بشمارند تا تحت حمایت سازمان ملل متحد با همکاری سازنده خود به یک توافق فراگیر و جامع دست یابند که شامل اقداماتی جهت بهبود آزادی رفت و آمد و ارتقای سطح درآمدها بشود و راه را برای حل اختلافات در یمن هموار کند.»

جنگ یمن که ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی را در برابر حوثی‌ها قرار داده، تاکنون ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها نفر را دچار قحطی کرده است.

طرف‌های درگیر در جنگ یمن به اجرای آتش‌بس بدبین هستند. دولت تحت حمایت عربستان سعودی در یمن حوثی‌ها را متهم می‌کند که جاده‌های اصلی در منطقه مورد مناقشه تعز را باز نکرده‌اند.

حوثی‌ها نیز ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را متهم می‌کنند که بر خلاف توافق اجازه نداده کشتی‌های سوخت وارد بندر حدیده بشوند و هواپیماها در فوردگاه صنعا بنشینند. بندر حدیده و شهر صنعا، پایتخت یمن، تحت تصرف حوثی‌هاست.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن