اخبارخارجی

توافق ترکیه برای خروج نیروها از سوریه

آوای سنت : پس از حدود یازده سال از آغاز بحران در سوریه و روابط تیره و خصمانه آنکارا با نظام سوریه، روز پنجشنبه وزرای دفاع ترکیه و سوریه در مسکو با یکدیگر دیدار و برای تشکیل کمیته‌های مشترک از مسئولان دفاع و سازمان اطلاعات توافق کردند. این کمیته‌ها نشست‌های خود را آخر ژانویه در مسکو آغاز خواهند کرد. بعد از آن نیز نشست‌هایی در آنکارا و دمشق برگزار خواهد شد.

رسانه سوری: توافق روی چهار موضوع

روزنامه الوطن سوریه به نقل از چند منبع نوشت: دیدار سه‌جانبه‌ای که در مسکو با میانجیگری روسیه برگزار شد، حاصل چند نشست بوده که پیشتر بین دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، رسانه‌های ترکیه به‌ ویژه منابع نزدیک به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از چند ماه قبل با انتشار مقالات، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی تلاش داشتند تا نشان دهند که مصلحت ترکیه در نتیجه تغییرات سیاسی و تحولات جهانی، همگرایی با دمشق است و باید اختلافات با این کشور کنار گذاشته شود.

این گزارش می‌افزاید، این نشست پس از آن در مسکو برگزار شده که دو طرف بر سر چند مساله به توافق رسیدند و منافع و شروط دمشق در نشست‌های پیشین در نظر گرفته شده است.

این منبع تاکید کرد، در نشست سه جانبه‌ای که در مسکو با حضور «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، «علی محمود عباس» وزیر دفاع سوریه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه برگزار شد، آنکارا با خروج کامل از سوریه و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، دو طرف درباره اجرای توافقی که در سال ۲۰۲۰ درباره بازگشایی جاده «ام۴» منعقد شد، بحث و تبادل نظر کردند.

این منبع مدعی شد که طرف‌های شرکت کننده در این نشست تأکید کردند که شبه ‌نظامیان (پ. ک.ک) دست ‌نشانده آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و بزرگترین خطر برای سوریه و ترکیه به شمار می‌آیند.

در پایان این گزارش آمده است: موضوعات مورد توافق در این نشست، توسط چند کمیته تخصصی به منظور تضیمن اجرا و پیگیری درست دنبال و چند نشست دیگر برای هماهنگی‌های بیشتر میان دو طرف در آینده برگزار خواهد شد.

وزارت دفاع سوریه چهارشنبه شب در بیانیه‌ای، دیدار وزیران دفاع این کشور و ترکیه در مسکو را مثبت ارزیابی کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن