اخبارخارجی

توصیه‌های شورای اروپایی فتوا برای مهار کرونا

آوای سنت : شیخ حسین حلاوه، دبیرکل شورای اروپایی فتوا و تحقیق، تصریح کرد: متولیان مساجد در صورتی که بدانند حضور نمازگزاران باعث شیوع بیماری کرونا باشد باید مساجد را در اقدامی پیشگیرانه تعطیل کنند و از مردم بخواهند در خانه‌های خود نماز بخوانند.

شیخ حلاوه با تأکید بر اینکه اسلام فقهی دارد که مردم را برای حفظ خود ترغیب می‌کند و یکی از اهداف شریعت حمایت فرد از خود است، افزود: اسلام سابقه‌ای درخشان در پیشگیری دارد و پیروی از دستورالعمل‌های بهداشتی لازم است و در صورتی که بیماری به شخص دیگری منتقل می‌شود، باید برای جلوگیری از صدمه به دیگران از آنها دوری کنیم.

دبیرکل شورای اروپایی فتوا و تحقیق با اشاره به روایتی از سنت نبوی که «کسی ‌که سیر، پیاز و تره را خورده است‌، به مسجد نزدیک نشود» گفت: این نشانه تأکید پیامبر اسلام بر عدم اذیت رساندن به دیگران است و فرد بیمار نباید از باب تمایل به نماز جماعت باعث انتقال بیماری به دیگران شود. درست است که برخی مسلمانان نماز جماعت را واجب و تمامی علمای اسلام آن را سنت مؤکد می‌دانند، ولی در صورت احتمال آسیب‌پذیری به افراد ضرورت نماز در مسجد ساقط می‎شود. پیامبر اکرم(ص) مردم را در هنگام باران به نماز در خانه امر می‌کرد و فریضه نماز جمعه نیز در هنگام سفر یا بیماری ساقط می‌شود و می‌توان آن را در خانه خواند.

شیخ حلاوه در پاسخ به انتقاد برخی از درخواست‌های بستن مساجد گفت: اینکه باید در شرایط بحرانی برای حل مشکلات خود بیشتر به خداوند منان نزدیک شویم درست است، ولی باید به اسباب دنیوی نیز پایبند باشیم، زیرا اسباب دنیوی بخشی از دین یگانه و یکتاپرست ماست.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن