اخبارخارجی

توقف اجرای توافق گازی بین امارات و اسرائیل

آوای سنت : به نظر می رسد برخی از توافقات امضا شده بین امارات ورژیم اشغالگر اسرائیل درزمان عادی سازی روابط در شهریور سال گذشته، دیگر قابل اجرا نیستند.این امر یا به دلیل اختلافات داخلی اسراییل است و یا به این دلیل که بر منافع سایر طرف هایی که با تل آویو روابط استراتژیک دارند، تأثیر می گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱، دولت اشغالگر از تعلیق قراردادی مبنی بر انتقال نفت خلیج فارس به اروپا از طریق بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

تامار زندبرگ وزیر حفاظت محیط زیست رژیم صهیونیستی در بیانیه ای که در حساب کاربری رسمی خود در توییتر منتشر کرد، گفت: ما از ورود دهها نفتکش به خلیج ایلات جلوگیری کردیم و خاطرنشان کردیم که اسرائیل در دوران بحران آب و هوا به پلی برای آلودگی تبدیل نخواهد شد.

با این حال، به نظر می رسد این اعلامیه، علیرغم توجیه زیست محیطی آن، به سایر منافع مشترک بین تل آویو و قاهره مرتبط است،این اقدام همچنین چند روز پس از سفر یایر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به مصر برای گفتگو درباره همکاری مشترک صورت گرفت.

همچنین پس از گزارش هایی مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل به طور جدی در حال بررسی لغو توافق عادی سازی با امارات بود، منتشر شد که باراک راوید، خبرنگار امور سیاسی به وب سایت عبری Walla گفت که می ترسد این توافق باعث فروپاشی دولت شود.

دکتر عبدالنبی عبدالمطلب کارشناس اقتصادی مصر به «الخلیج آنلاین» گفت که تصمیم اسرائیل اگرچه بر اساس نگرانی‌های مربوط به ایمنی محیط زیست است، اما این اقدام یک درگیری داخلی را نیز آشکار می‌کند که دولت اسرائیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.این تصمیم چند روز پس از سفرماه جاری نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به ابوظبی،گرفته شد.

عبدالمطلب با اشاره به اینکه بخشی از ائتلاف دولتی اسرائیل مخالف عادی سازی با کشورهای عربی است ،خاطرنشان کرد دولت بنت آنقدر شکننده است که قادر به برداشتن گام های یکجانبه نیست.

عبدالمطلب معتقد است اگرچه امارات بخش اعظم این پروژه بسیار پرهزینه را به دوش می‌کشید، اما این برای متقاعد کردن مخالفان کافی نیست. به همین دلیل وزارت محیط‌زیست اسرائیل در متنی اعلام کرد: موفق شد مانع از توافق شود.

علاوه بر این، این کارشناس مصری می گوید که صادرات گاز امارات به اروپا از طریق اسرائیل ممکن است بر برنامه های صادرات گاز اسرائیل به اروپا از طریق مصر تأثیر بگذارد و ممکن است رقیب جدی این طرح ها باشد.

او معتقد است این تصمیم از یک سو تلاشی برای جلب رضایت مدافعان محیط زیست و از سوی دیگر برای فشار نیامدن به بودجه اسرائیل و همچنین حفظ تداوم جریان گاز اسرائیل به مصر و سپس صادرات مجدد آن به اروپا است،وزارت محیط زیست اسرائیل در اوایل سال جاری گفت که هزینه این پروژه برای بودجه اسرائیل بسیار زیاد است.

در عین حال، این تصمیم بی ارتباط با سفر وزیر خارجه اسرائیل به قاهره در ۹ دسامبر ۲۰۲۱ نیست، جایی که وی در مورد تعدادی از پرونده های مشترک بحث و گفتگو کرد که مهمترین آنها پرونده نوار غزه برای تبادل اسرا با حماس است.

بر اساس گزارشها، پس از تهدید حماس به بازگشت به تشدید تنش‌های نظامی، قرار است سرلشکر عباس، رئیس اطلاعات مصر هفته آینده در تلاش برای تصویب توافقنامه حمایت شده از سوی مصر، از سرزمین‌های اشغالی بازدید کند.

یکی از رهبران این جنبش اخیراً مصر را متهم کرد که به تعهدات خود  برای توقف درگیری در ماه مه گذشته بین جناح های مقاومت و ارتش اشغالگر عمل نکرده است.

در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱، سهیل الهندی، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس گفت که جنبش و جناح های مقاومت در نوار غزه تاکنون هیچ گونه جدیتی از سوی اسرائیل در زمینه عمل به تعهدات خود ندیده اند.

این جنبش تایید کرد که در حال بررسی بازگشت به تشدید اقدامات نظامی در پاسخ به تخلفات انجام شده توسط نظامیان اشغالگر در قدس و کرانه باختری اشغالی و کاهش محاصره تحمیل شده بر نوار است.

رئیس سازمان اطلاعات مصر ماه گذشته در اظهارات اختصاصی به وب سایت آمریکایی “اکسیوس” گفت که قاهره در حال کار بر روی توافق بلندمدت بین مقاومت و دولت بنت است و تاکید کرد که مصری ها دولت فعلی را در تعامل با برخی از پرونده ها توانمند می دانند.

به گفته ناظران، به نظر می رسد که این تهدیدها در بین مقامات اسرائیلی طنین انداز شده است و طرف مصری را وادار به اعمال فشار بر پرونده های دیگری کرده است که ممکن است به مصر آسیب اقتصادی وارد کند، به ویژه پروژه انتقال نفت خلیج فارس از طریق ایلات به اروپا.

انتظار می رفت با اجرای این طرح،تل آویو صدها میلیون دلار از درآمدهای حمل و نقل این فرآورده های نفتی را به دست بیاورد و در مقابل قاهره تمام درآمدهایی را که سالانه از طریق کانال سوئز به دست می آورد از دست بدهد.

این پروژه همچنین به وضوح رویای مصر را برای تبدیل شدن به یک مرکز منطقه ای مایع سازی گاز در منطقه، قبل از صادرات آن به اروپا  بر باد می داد.

این توافق بخشی از توافق نامه های ابوظبی با تل آویو از زمان عادی سازی روابط در سپتامبر ۲۰۲۱ بود که به طور کامل بر اقتصاد تمرکز داشت.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن