اخبارخارجی

جایگاه ویژه خدمات الکترونیک در حج ۲۰۲۳

آوای سنت : مراسم حج امسال در شرایطی برگزار می‌شود که عربستان سعودی به میزان بی‌سابقه‌ای، خدمات ویژه حجاج را الکترونیک کرده و از فناوری‌های روز بهره گرفته است.

به نقل از پی آر ان نیوز، تحولات دیجیتال، به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی عربستانی‌ها تبدیل شده است. این کشور رتبه اول را در فهرست کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در غرب آسیا ESCWA در زمینه خدمات دولت الکترونیک و همچنین رتبه یازدهم را در میان G۲۰ دارد.

وزارت حج و عمره عربستان بیش از ۱۲۱ خدمت الکترونیکی را برای بیش از ۳۰ میلیون نفر در داخل عربستان سعودی و میلیون‌ها نفر از کشورهای مختلف که حج و عمره را انجام می‌دهند ارائه می‌دهد؛ به علاوه، این وزارتخانه امنیت سایبری را برای محافظت از داده‌ها و اطلاعات زائران در برابر حملات مختلف تضمین می‌کند.

وزارت حج و عمره علاوه بر خدمات‌رسانی به ۳۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ موفق به صدور بیش از ۵۰ میلیون مجوز عمره شده است که نیازهای در حال گسترش روز را برآورده می‌کند.

بر اساس شاخص شرکت ژاپنی WASEDA، این داده‌ها نشان دهنده جهش بزرگ عربستان سعودی به‌ویژه وزارت حج و عمره این کشور است که در دهمین شاخص اندازه‌گیری تحول دیجیتال عربستان در سال ۲۰۲۲ رتبه هشتم را در بین ۲۱۷ نهاد دولتی جهان داشته است.

توفیق الربیعه، وزیر حج و عمره عربستان در جریان «مجمع خلاقان» که در ماه گذشته برگزار شد، تأکید کرد که این وزارتخانه در حال بررسی ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی حجاج و پیوند سامانه‌های الکترونیکی کشورهای مبدأ با شرکت‌های عربستان سعودی است.

سخت‌ترین کار در عین ارائه خدمات الکترونیکی، یافتن یک محیط سایبری ایمن برای داده‌های حجاج است که عربستان سعودی از طریق تلاش‌های سازمان امنیت سایبری ملی برای فصل حج ۲۰۲۳ فراهم کرده است. در همین راستا در ۲۸ می (۷ خرداد) این کشور مانور شبیه‌سازی برای مقابله با انواع مختلف حملات سایبری و اعمال مکانیسم واکنش به حوادث فوری سایبری، کشف و تجزیه و تحلیل، مهار و بازیابی پس از حادثه را اجرا کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن