اخبارخارجی

جزئیات برگزاری دوره تدریس زبان کُردی در دانشگاه میزوری آمریکا

آوای سنت : مسئولان بخش زبان های خارجی دانشگاه میزوری آمریکا در نظر دارند، در صورت امکان، برنامه تدریس زبان کردی را در این دانشگاه به طور دائمی برگزار کرده و علاقه مندان را با زبان وفرهنگ کردی آشنا کنند. هدف از تدریس زبان کردی در این دانشگاه، جبران عدم وجود برنامه ای در سطح بین المللی برای آموزش زبان کردی عنوان شده است.

دانشگاه میزوری آمریکا اخیرا اعلام کرد قصد دارد به زودی دوره تدریس زبان کردی را برگزار کند.

کلی شلیندر، مدیر بخش زبان های خارجی دانشگاه میزوری آمریکا پیرامون فعالیت دانشگاه در حوزه مسائل کردی در این دانشگاه گفت: «دانشگاه میزوری آمریکا دارای دو استاد تمام وقت در زمینه مسائل کردی است. آقای دکتر دیوید رومانو استاد علوم سیاسی است و آقای دکتر ژین باجلان استاد تاریخ است. هر دوی آنها در زمینه فعالیت در مسائل کردی شناخته شده هستند. این دانشگاه افراد دیگری هم دارد که در مسائل اسلامی و تاریخ باستان در خاورمیانه تدریس می کنند.»

وی در مورد هدف از برگزاری دوره های آموزش زبان کردی افزود: «دانشگاه میزوری همچنین ماموریت دارد در راستای ارتقا تعاملات عمومی گام بر دارد. ما احساس کردیم که جای دوره های یادگیری زبان کردی در سطح بین المللی به طور چشم گیری خالی است. به همین دلیل، در سال جاری دوره تدریس زبان کردی(سورانی) را برگزار می کنیم که آقای دکتر مایکل چایت مسئول تدریس آن هستند. ما احساس می کنیم این اقدام برای تشکل و زبانی که زیاد رسمیت ندارند مهم است. ما امیدواریم که در این دوره ها، درک بهتری از کردها، فرهنگ و زبان آنها حاصل شود.»

مدرس زبان آلمانی و مسئول بخش زبان های خارجی دانشگاه میزوری درباره جزئیات طرح آموزش زبان کردی گفت: «دوره زبان کردی به صورت آنلاین ارائه می شود. مدرس زبان کردی از طریق اپلیکیشن زوم به صورت زنده تدریس می کند و سپس فیلم ضبط شده کلاس برای استفاده افرادی که نمی توانند در کلاس شرکت کنند، در دسترس قرار می گیرد. دوره تدریس زبان کردی در دانشگاه میزوری ۴۵ ساعت بوده و هم دانشجویان دانشگاه و هم افراد بیرون می تواند با پرداخت ۸۹۷ دلار به عنوان شهریه در این کلاسها شرکت کنند.»

 وی افزود: «دانشجویان می توانند از دوره آموزش زبان کردی به عنوان سه واحد دانشگاهی همراه با  ارائه مدرک استفاده کنند. این کلاسها از روز ۱۷ آگوست شروع و ۱۰ دسامبر پایان می یابد. مدرس این دوره مسلط بر زبان کردی بوده و کتاب هایی نیز به زبان کردی منتشر کرده است.»

خانم شلیندر درباره دائمی شدن دوره تدریس زبان کردی در دانشگاه دولتی میزوری آمریکا گفت: « امیدوار هستیم که دوره های تدریس زبان کردی در دانشگاه میزوری ادامه داشته باشد. اگر ثبت نام زبان آموزان و علاقه مندی مدرس به تدریس در این دانشگاه ادامه داشته باشد ما همچنان دوره های آموزش زبان کردی را ادامه خواهیم داد.»

 دکتر مایکل چایت، زبانشناس آمریکایی، مدرس زبان کردی سورانی در دانشگاه میزوری آمریکا و فهرست نگار زبان های خاورمیانه در کتابخانه کنگره آمریکا نیز درباره طرح تدریس زبان کردی در دانشگاه میزوری گفت: «سالهاست زبان کردی سورانی و کرمانجی را –البته بیشتراز طریق اسکایپ- آموزش می دهم. اما این اولین بار است که زبان کردی را از طریق اپلیکیشن زوم آموزش می دهم. دوره آموزش مقدماتی زبان کردی سورانی در دانشگاه میزوری آمریکا برگزار می شود.»

وی درباره محتوای دوره آموزش زبان کردی در دانشگاه میزوری گفت: «از رسم الخط عربی و لاتین استفاده خواهم کرد و به زبان آموزان تطابق میان این دو را یاد می دهم. هنوز آنها را ملاقات نکرده ام اما از ایمیل هایی که دریافت کرده ام فهمیم که آنها هیچ آشنایی قبلی با زبان کردی ندارند.»

دکتر مایکل چایت افزود:« آموزش زبان کردی را از صفر شروع خواهم کرد و به تدریج زبان آموزان را با اصول  لغات و دستور زبان کردی سورانی آشنا خواهم کرد. در ابتدای درس یک یا دو ضرب المثل مطرح می شود. سعی می کنم که این ضرب المثلهای حاوی نکات دستوری باشد. در این مدت کوتاه که با زبان آموزان همراه هستم سعی می کنم هرچه بیشتر آنها را نیز با فرهنگ و موسیقی کردی آشنا کنم.»

دکتر چایت درباره منبع درسی دوره گفت: « در مورد منابع درسی، از متونی استفاده می کنم که خودم نوشته ام اما هنوز منتشر نشده است. متون درسی یادگیری زبان کردی را طی سالها تدریس تهیه کرده ام. شاید برای شما جالب باشد که بدانید چاپ دوم کتاب فرهنگ لغت کردی کرمانجی- انگلیسی من به نام « فرهنگا بروسکی» ژانویه امسال منتشر شد.

دکتر مایکل چایت، زبانشناس آمریکایی و فهرست نگار زبان های خاورمیانه در کتابخانه کنگره آمریکاست. وی استاد زبان کردی در دانشگاه پاریس و ویرایشگر ارشد بخش کردی صدای آمریکا بوده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن