اخبارداخلی

حجم سیل سیستان و بلوچستان ،۳ و نیم برابر سیل گلستان

آوای سنت : منصور بیجار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفته است که “حجم سیلاب اخیر این استان ۳ و نیم برابر سیلاب استان گلستان” بوده است.

سیل در استان گلستان در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ خورشیدی و بهار ۱۳۹۸ اتفاق افتاد و دستکم ۱۳ کشته و بیش از ۱۱۶ مجروح برجای گذاشت.

آقای بیجار در نشست ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت که دلیل “نداشتن تلفات جانی در این سیلاب نشان از اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای قابل توجه تمامی دستگاه‌ها بوده است”.

با وجود اظهارات این مقام ارشد دولتی، انتقادهای زیادی نسبت به نحوه رسیدگی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان وجود دارد و روز گذشته یک مقام ارشد وزارت بهداشت ایران هم گفت که مهمترین نیاز سیل زدگان آب آشامیدنی سالم است.

عباسعلی ارجمندی، مدیرکل دفتر مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز برآورد خسارت‌های سیل اخیر را تا امروز “سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان” اعلام کرد که “بیشترین خسارت به ترتیب مربوط به بخش‌ راه، مسکن و کشاورزی” بوده است.

به گفته آقای ارجمندی “هزارو ۵۴۲ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب” بوده‌اند.

وی جمع کل اقلام امدادی ارسال شده به این استان را سه هزار و ۹۵۵ تن اعلام کرد.

روز گذشته سعید لک، نماینده وزارت بهداشت ایران که به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان برای بررسی مشکلات سیل‌زدگان رفته  و گفت که مردم این استان “همچنان با کمبودها و مشکلات متعددی از جمله تامین آب شرب سالم، غذا، پتو و لوازم زندگی مواجه هستند و راه ارتباطی برخی روستاها همچنان قطع است”.

آقای لک گفته بود: “مشکلات مردم سیل زده بسیار زیاد است، حدود ۲۰۰ هزار نفر و بیش از ۹۰۰ روستا تحت تأثیر سیل هستند و راه ارتباطی حدود ۳۰ روستا قطع است”.

به گفته نماینده وزارت بهداشت تنها “۲۳ درصد مردم مناطقی که اکنون درگیر سیل هستند به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند”.

این مقام دولتی وسعت خرابی ها در مناطق سیل زده را “بسیار زیاد” دانست که رسیدگی به آن “بیش از توان استان سیستان و بلوچستان است و کمک به حل این معضل نیازمند حمایت و کمک ملی است”.

براساس برآورد استاندار سیستان و بلوچستان حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های این استان وارد شده است.

آقای لک گفت که به علت خسارت بالای سیل “کمک‌های مقطعی یک یا دو ماهه مشکلات مردم سیل زده” را حل نمی‌کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن