اخبارخارجی

حکم دیوان عالی انگلیس مبنی بر بازگشت قرآن تاریخی به ترکیه

آوای سنت : دیوان عالی انگلیس حکمی مبنی بر بازگرداندن یک نسخه قدیمی قرآن متعلق به قرن شانزدهم میلادی به ترکیه را صادر کرد.

به نقل از پایگاه خبری «ترک پرس»، دیوان عالی انگلیس پنج سال پس از شکایت وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه مبنی بر استرداد یک نسخه قدیمی قرآن، حکم بازگشت این قرآن تاریخی به ترکیه که به خط یک از خوشنویسان معروف دوره عثمانی کتابت شده است را صادر کرد.

روزنامه «تایمز» لندن گزارش داد: این قرآن تاریخی قرار بود در حراج کریستی لندن در سال ۲۰۱۷ میلادی با قیمت اولیه بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار پوند انگلیس به فروش برسد که این حراجی لغو شد.

دادستان ترکیه اعلام کرد که این قرآن در فوریه ۲۰۱۵ میلادی توسط چهار مرد در استانبول به سرقت رفت، به‌طوری که این ۴ مرد با اسپری فلفل به صاحب خانه حمله کردند و قبل از فرار با این نسخه قرآن، صورت و سر او را با نوار پیچیدند.

«ویلیام دیویس»، قاضی پرونده در حکم خود اعلام کرد: «دلایل محکمی وجود دارد که معتقدیم این قرآن سرقت‌شده یک اثر تاریخی است که از سوی «زاهر حجه» در کریستی به حراج گذاشته شده و به طور غیرقانونی از ترکیه خارج شده است».

لازم به ذکر است که این قرآن توسط «مصطفی دادا»، خطاط مشهور عثمانی و فرزند «شیخ حمدالله»، بنیانگذار مدرسه خوشنویسی عثمانی و معروف به معلم خوشنویسی سلاطین عثمانی کتابت شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن