اخبارخارجی

دروغ پردازی رسانه های آمریکایی درباره جنگ غزه

آوای سنت : من نمی دانم چرا وقتی آمریکا چند روز پیش با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان که از اسرائیل خواسته بود جنگ خود با غزه را متوقف کند، برخی ازرسانه های عربی شگفت زده شدند؟ آمریکا سپس پیشنهاد توقف موقت جنگ را داد تا اسرائیل بتواند با ورود برخی مواد کمکی به غزه موافقت و چهره خود را در برابر جامعه بین المللی سفید کند و پس از آن ، کشتارهای دسته جمعی و تخریب همه جانبه خانه های مسکونی و تاسیسات حیاتی باقی مانده در نوار غزه را از سر بگیرد

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، در کمال تعجب ، جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا، خودش یک شاهد دروغین درباره کشتار کودکان اسرائیلی توسط فلسطینیان است. این حماس است که بیمارستان‌ها را با همه افرادی که در داخل آن هستند و با همه امکانات و تجهیزاتش منفجر می‌کند

این شاهد دروغین معذور است زیرا خودش با نیش زبان گفت در مورد جنگ غزه با سیسی رئیس جمهور مکزیک تبادل نظر کرده است. یعنی این سیسی مکزیکی بود که اطلاعات آن جنگ را به او داد و معلوم نیست این سردرگمی ، ناشی ازاختلال در شبکه تلفن است یا اختلال در شبکه مغزی بایدن.

برخی از ما هر چند ماه یکبار متوجه می شویم که ایالات متحده از همه جهات ازاسرائیل پیروی و حمایت می کند. فقط افرادی که حافظه اندکی دارند فراموش می کنندکه ایالات متحده هرگز از مردم عرب چه در برابر گستاخی اسرائیل و چه در مقابل زورگویی حاکمان آنها حمایت نکرد، در واقع، رسانه‌های آمریکایی که از آزادی بسیار گسترده‌ای برخوردار هستند ، در مورد تحقیر رویداد های عربی و اسلامی که منجر به جعل واقعیت‌ها و ارقام در پوشش جنگ غزه می‌شود، تفاوت چندانی با کاخ سفید ندارد.

از آغاز جنگ غزه، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، ولس آنجلس تایمز بر مظاهر یهودی ستیزی در گروه های مردمی که جنگ را محکوم می کردند نظارت دقیق داشتند اما همانطور که روزنامه اینترنتی Intercept فاش کرد، این روزنامه هاهیچ توجهی به دشمنی آشکاربا مسلمانان و حتی هدف قرار دادن آنها با خشونت فیزیکی و کلامی درآمریکا نداشتند. در ماه اول جنگ، عبارت «یهود ستیزی» ۵۴۹ بار در آن روزنامه ها منتشرشد ، در حالی که سهم انتشار عبارت «اسلام هراسی» فقط ۷۹ بار بود.

Interceptبا تجزیه و تحلیل هزاران مقاله در این سه روزنامه متوجه شد منبعی که این سه روزنامه از آن اخبارخود را دریافت می کنند، ارتش اسرائیل است. شبکه های تلویزیونی آمریکا نیز چنین وضعیتی داشتند، خبرنگاران این روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی از زمان شروع جنگ، با ارتش اسرائیل همراه بوده‌اند، و وقتی گدازه‌های آتش بر غزه می‌بارد ، آنها ترجیح می‌دهند در نقطه شروع موشک‌ها باشند ، نه درمحل سقوط آنها ، این همان کاری است که این شبکه ها در زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ انجام دادند و این همان چیزی است که شبکه ماهواره ای الجزیره آن را رد کرد و مورد خشم آمریکایی ها قرار گرفت، به همین سبب آمریکا دفتر الجزیره را در بغداد بمباران و خبرنگار آنرا شهید کرد

واژگان مورد استفاده در پوشش این جنگ،میزان جانبداری مطبوعات آمریکایی نسبت به قربانیان و همدردی با عاملان این جنگ را آشکارمی کند. رسانه های آمریکایی برای اطلاع رسانی درباره کشته شدن ۱۱۳۹ اسرائیلی در عملیات طوفان الاقصی تعبیرهای “قتل عام و حشتناک” و “قتل عام شنیع” را به کار می برند اما درباره ده ها هزار نفری که زندگی آنها توسط ماشین جنگی اسرائیل درغزه نابود شد،تعبیر”مرده” را به کار می برند نه “کشته شده”

به همین ترتیب،برای توصیف افرادی که اسرائیل آنها را ازخانه‌ها و تخت‌های بیمارستان‌شان می‌دزدد ،از واژه «زندانی» استفاده می کنند،و برای توصیف آنهایی که توسط مبارزان مقاومت فلسطین نگهداری می‌شوند واژه «گروگان» را به کار می گیرند

به تیتر روزنامه نیویورک تایمزدراواسط نوامبر در مورد کشته شدگان عملیات طوفان الاقصی دقت کنید “برای امنیت به پناهگاه ها شتافتند، اما کشته شدند.”

سپس در همان شماره، روزنامه تصمیم گرفت کمی با فلسطینی‌ها ابراز همدردی کند، بنابراین اینگونه نوشت : «جنگ، غزه را به قبرستان کودکان تبدیل کرد»، فاعل در این عبارت ، مجهول است، و در آن هیچ اشاره ای به طرفی که نوار غزه را به قبرستان تبدیل کرده (اسرائیل) وجود ندارد.

اگرچه قربانیان جنگ تقریباً ۱۰۰۰۰ کودک فلسطینی بودند،اما در ۱۱۰۰ گزارش خبری که نیویورک تایمز و واشنگتن پست منتشر کردند فقط دو بار از آنها نام برده شد، این درحالی است کهIntercept  می‌گوید تعداد کودکان فلسطینی که توسط اسرائیل در هفته اول جنگ علیه غزه کشته شدند ، بیشتر از تعداد کودکان کشته شده در سال اول جنگ روسیه علیه اوکراین است. نیویورک تایمز و واشنگتن پست برای کشته شدن شش خبرنگار در ۵۰ روز اول جنگ اوکراین ، مراسم تشییع جنازه و سوگواری برگزار کردند، اما در مورد کشته شدن ۴۸ روزنامه نگار فلسطینی در غزه هیچ مطلبی ننوشتند.

اگرچه رسانه‌های آمریکایی تلاش می کنند عمدا با نشان دادن اسرائیل به عنوان قربانی جنگ ، افکار عمومی را در این زمینه گمراه کنند و بگویند اسرائیل ازخودش دفاع می کند اما نتوانسته‌اند بخشی از جوانان آمریکایی، به‌ ویژه آنهایی که به حزب دموکرات و فادار هستند را گمراه‌ کنند زیرا آنها اطلاعات خود را در مورد جنگ از رسانه های سنتی مانند روزنامه ها، تلویزیون و رادیو به دست نمی آورند، بلکه به سراغ رسانه هایی مانند یوتیوب،تیک تاک،اینستاگرام و ایکس (توئیتر سابق) می روند ، انبوهی از تظاهر کنندگان بارها و بارها در مقابل ساختمان‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست تجمع کردند تا جانبداری آشکار آنها را نسبت به اسرائیل محکوم کنند

تغرید الخضری روزنامه‌نگاری که در هلند زندگی می‌کند ، به الجزیره انگلیسی گفت : روزنامه نگاران غربی نه تنها از منظراسرائیل درباره جنگ غزه ، داستان سرایی می کنند بلکه در فضای آن داستان نیز زندگی می کنند.

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن