اخبارخارجی

راز نارضایتی پوتین از سازمان اطلاعاتی این کشور

آوای سنت : بر اساس گزارش روزنامه بریتانیایی تایمز،«کا گ ب» در اوج قدرت خود یکی از مخوف ترین سازمان های اطلاعاتی جهان بود و بازوی دولت که از آن برای پیشبرد منافع اتحاد جماهیر شوروی در داخل و خارج استفاده می کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، تاپ بول نویسنده این گزارش در گزارش خود توضیح می دهد که به گفته کارشناسان امنیتی، این سازمان که به FSB معروف است، در حال حاضر تا حدی مقصر شناخته می شود زیرا جنگ فعلی روسیه علیه اوکراین تزلزل یافته است. گفته می شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از اطلاعات نادرستی که دریافت کرده بود عصبانی است.

آندری سولداتوف، یکی از بنیانگذاران و سردبیر Agentura (یک وب سایت تحقیقی که بیش از ۲۰ سال سرویس های اطلاعاتی روسیه را زیر نظر داشته است) می گوید: این سازمان شایستگی لازم را ندارد. زیرا گزارش های نهایی آنها در مورد وضعیت روی زمین در اوکراین، پیش از شروع جنگ،درست نبود و این بخشی از دلیلی است که اوضاع برای روسیه بد پیش رفت.

نویسنده در مورد مسئولیت های اساسی سرویس امنیت فدرال که پوتین بین سال های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ مدیر آن بود،می گوید: این مسئولیت ها به امور داخلی از مبارزه با تروریسم تا امنیت مرزها محدود می شد. اما دایره فعالیت آنها در سال های اخیر گسترش یافته و شامل نظارت بر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق می شود.

سولداتوف توضیح می دهد که از سال ۲۰۱۴، این سازمان زمان و منابع زیادی را صرف تلاش برای ایجاد ناآرامی در غرب اوکراین در میان گروه های راست افراطی کرده است. اما در نهایت نتیجه ای نداشت و ارزیابی های سازمان از حمایت مردمی در میان اوکراینی ها از حمله روسیه و تمایل این کشور برای مقاومت نیز بسیار اشتباه بود.

به گفته سولداتوف، بعید نیست که این سازمان، اطلاعات را به درستی جمع آوری کرده باشد. اما کسانی که آن را به پوتین می رسانند، این اطلاعات را تغییر می دهند تا رئیس جمهور فقط بتواند آنچه را که می خواهد بشنود.

وی افزود مثل آنچه در بریتانیا وجود دارد،کسانی که در سازمان اطلاعات روسیه مشغول به کار هستند از تحصیلکرده های دارای مدارج عالی نیستند.بلکه عمدتاً افرادی تنگ نظر هستند که مدارس را ترک کرده و در آکادمی FSB آموزش دیده اند.

به گفته سولداتوف، دلیل اغلب افرادی که به این سازمان ملحق می شوند این است که  پدر یا پدربزرگشان افسر اطلاعاتی بوده، حقوق بالا و آپارتمان های ویژه دارند.

نویسنده به عنوان نمونه ای از عدم تدبیر آنها می گوید که یکی از افسران این سازمان که وابسته به ارتش ۴۱ خارج از خارکیف است، با افسر دیگری در روسیه تماس گرفت تا او را از مرگ ژنرال ویتالی گراسیموف رئیس ستاد ارتش ۴۱ مطلع کند. اما این تماس توسط اوکراینی ها رهگیری و توسط سرویس های امنیتی اوکراین منتشر شد.

در اینجا نگارنده خاطرنشان می کند که افسر روسی به جای استفاده از کانال ارتباطی امن برای سرویس های ایرا که سال گذشته با شتاب زیادی راه اندازی شد، از طریق سیم کارت های معمولی ارتباط برقرار می کرد.

فیلیپ اینگرام، کارشناس امنیتی و افسر اطلاعاتی سابق بریتانیا، می‌گوید: FSB هنوز یک سازمان نسبتا قدیمی است که سعی می‌کند با روش قدیمی که قبلا کارایی داشت جاسوسی کند.

آنها اکنون باید در موقعیتی باشند که هیچ کسی دوست ندارد جای آنها باشد. زیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از عملکرد آنها بسیار عصبانی است. اینگرام می‌گوید این را می‌توان به وضوح از زبان بدن پوتین، نحوه اشاره و اصطلاحی که به کار می‌برد، فهمید. او آنها را به خاطر توصیه‌هایی که منجر به تصمیم‌گیری ضعیف در اوکراین شد، سرزنش می‌کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن