اخبارخارجی

ربات‌ سخنگو به مجمع دوخت پرده کعبه رسید

آوای سنت : عربستان سعودی پس از استفاده از ربات‌های هوشمند در راهنمایی حجاج و توزیع قرآن و آب زمزم و ضدعفونی اماکن مقدسه این بار در مجمع دوخت و نگهداری پرده کعبه معظمه نیز از فناوری ربات سخنگو بهره برده است.

ربات‌ سخنگو

ریاست عمومی امور مسجدالحرام و مسجدالنبی ویدیویی از رباتی را منتشر کرد که پذیرای بازدیدکنندگان مجمع دوختن پرده کعبه‌ی مشرفه ملک عبدالعزیز است و جزئیات کامل را در اختیار زائران قرار می دهد.

این ربات توضیحاتی درباره اجزای مجمع ملک عبدالعزیز که حاوی برخی از متعلقات کعبه از جمله پرده قدیمی کعبه است، به زائران ارائه می دهد.

عبدالرحمن السدیس، رئیس عمومی امور مسجدالحرام و مسجد النبی، برنامه عملیاتی موسم حج را در اوایل خرداد ماه اعلام کرد و گفت: این اقدام بزرگ ترین برنامه در تاریخ ریاست مسجدالنبی بعد از کرونا است.

وی افزود: از جمله جهش‌های کیفی در ارائه خدمات، فعال‌سازی جدیدترین فناوری‌ها، معرفی مکانیسم‌های هوش مصنوعی، و بهره‌گیری از ربات‌های هوشمند و برنامه‌های الکترونیکی برای راحتی زائران است.

وی تاکید کرد: در سال ۲۰۲۱، عربستان شروع به معرفی یک سیستم یکپارچه مبتنی بر هوش مصنوعی و سرمایه گذاری انبوه فناوری‌ها، نوآوری‌ها و داده‌ها برای افزایش کارایی عملکرد و خدمات ارائه شده به زائران بیت الله الحرام کرد.

السدیس تاکید کرد: از جمله کارهایی که ربات‌ها با هوش مصنوعی انجام می دهند، توزیع آب میان زائران است. این ربات ۳۰ بسته آب زمزم را در یک دور و در کمتر از ۱۰ دقیقه توزیع می‌کند و یک ربات به مدت ۸ ساعت به طور مداوم کار می‌کند و چندین مزیت از جمله ایستادن ۲۰ ثانیه ای دارد تا کسی که به مسجد الحرام می آید بتواند از آن استفاده کند. و به شکلی تنظیم شده است که با کسی برخورد نمی کند و مانع حرکت نمی شود.

وی اظهار کرد: همچنین ربات هایی هستند که کار ضد عفونی مسجدالحرام را انجام می دهند و  این ربات با سیستم کنترل خودکار برنامه ریزی شده بر روی نقشه از پیش تعیین شده و در ۶ سطح کار می کند.این ربات دارای قابلیت شارژ باتری است و بدون دخالت انسان از ۵ تا ۸ ساعت کار می کند.

در موسم حج ۲۰۲۲، عربستان، سرویس «رباتی» را برای توزیع قرآن بین زائران داخل مسجد الحرام هنگام طواف وداع فعال کرد.

همچنین با حضور «ربات راهنما» که نقش راهنما را ایفا می کند، امکان دریافت پاسخ سریع به سؤالات شرعی زائران و «نحوه انجام مناسک و فتوا با قابلیت ارتباط با شیوخ مذهبی از راه دور» را فراهم کرده است. به منظور تسهیل دسترسی خدمات برای تعداد زیادی از زائرانی که به زبان های مختلف صحبت می کنند، این ربات با پشتیبانی از ۱۱ زبان، عربی، انگلیسی، فرانسوی، روسی، فارسی، ترکی، مالایی، اردو، چینی، بنگالی و هوسایی فعالیت دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن