اخبارخارجی

رهبران متهم در پرونده تخریب مسجد بابری تبرئه شدند

آوای سنت : دادگاهی در هند، رهبران ارشد حزب حاکم “بهاراتیا جاناتا” را از هرگونه تخلف در تخریب مسجد تاریخی بابری به دست جماعتی از هندوها در سال ۱۹۹۲، تبرئه کرد. این رأی دادگاه با اعتراض و انتقاد علما و تشکل‌های مسلمان در هند مواجه شده است.

به نقل از منابع اردو زبان، بر اساس رای این دادگاه که دیروز (چهارشنبه ۳۰ سپتامبر/ ۹ مهر) صادر شد، ۳۲ نفر از ۴۹ نفری که در ردیف متهمان پروندۀ مسجد بابری بودند، را تبرئه کرد. ۱۷ نفر هم طی زمانی که پرونده در جریان بود، درگذشتند.

دادگاه مدعی شده است که شواهد کافی برای اثبات اینکه تخریب مسجد «برنامه‌ریزیشده» بوده است، وجود نداشت.

“لال کریشنا ادوانی”، قائم‌مقام نخست‌وزیری پیشین، “مورلی مانوهار جوشی” و “اوما بهارتی”، رهبران حزب بهاراتیا جاناتا، اتهامات مبنی بر تحریک تندروهای هندو برای تخریب مسجد بابری متعلق به قرن شانزدهم در شهر ایودیا را رد کرده بودند.

جلسه دادگاه رسیدگی به متهمان این پرونده به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

تخریب مسجد تاریخی بابری در سال ۱۹۹۲، موجب بروز خشونت‌هایی شد که حدود دوهزار کشته برجا گذاشت و زمینۀ تقویت سیاسی هندوهای افراطی را فراهم کرد.

جمعیت علمای هند، هیئت احوال شخصیه مسلمانان هند (AIMPLB) و حزب کنگره هند به این رأی دادگاه واکنش منفی نشان‌ داده‌اند. رئیس جمعیت علمای هند در واکنش به تبرئه متهمان این پرونده گفته است: وقتی این افراد مجرم نیستند، پس چه کسی جنایت تخریب مسجد بابری را مرتکب شده است؟!

مسئولان هیئت احوال شخصیه مسلمانان هند که بزرگ‌ترین تشکل علمی و فرهنگی مسلمانان هند است، نیز اعلام کردند که به این رأی دادگاه در دیوان عالی هند اعتراض خواهند کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن