اخبارداخلی

روزهای سخت کرونایی در هرمزگان

شیوع کرونا در سایه بی تدبیری مسئولان

آوای سنت : با فوت پنج بیمار ناشی از بیماری کرونا طی روز گذشته در هرمزگان، تعداد کل جانباختگان این استان را به عدد هزار و هفتاد و دو نفر رساند. گفته می شود نزدیک به دویست هزار آزمایش کرونا در هرمزگان صورت گرفته و به علت افزایش تست های روزانه و مراجعه پیوسته مردم به مراکز تست کووید ۱۹، پاسخ دهی به تست ها با تاخیر روبرو شده است.

چهارشنبه هفته گذشته رنگ بندی ها نشان دادند که به جز مناطق کوچکی در شرق کشور، تقریبا همه نقاط ایران و به خصوص تمامی مراکز استان ها و کلان شهرها در وضعیت قرمز کرونایی بسر می برند. در این رابطه واکنش های زیادی از سوی کارشناسان و کاربران فضای مجازی منعکس گردید و هر مسئولی کوشید تا سفرهای نوروزی و رعایت نشدن اصول بهداشتی از سوی مردم را عامل اوج گیری پیک چهارم کرونا قلمداد کند.

از سوی دیگر برخی کاربران فضای مجازی، مسئولان را مقصر این رویداد قابل پیش بینی، می دانند. شرایطی که به دلیل باز گشایی مبادی ورودی شهرها و استان ها در ایام تعطیلات نوروزی ایجاد شده و این داستان متاسفانه همچنان ادامه دارد.

هرمزگان در ماه های گذشته در وضعیت نسبتا خوبی از لحاظ تعداد مبتلایان قرار داشت ، اما این ایام با شرایط سختی درگیر شده و آمارمبتلایان و مرگ و میرها در شهرستان های مختلف این استان روز به روز در حال افزایش است.

در این خصوص فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به شاخص ها و رنگ بندی های جدید گفت: بندرعباس، میناب، قشم، بندرخمیر، پارسیان و همچنین بندرلنگه، جزایر کیش و هرمز ‌در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اند. به علاوه شش شهر هرمزگان هم در وضعیت هشدار قرمز کرونایی قراردارند. لذا در شرایط کنونی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی مردم ضروری است.

وی در این باره افزود: شهرستان‌های رودان، حاجی آباد و جاسک در وضعیت نارنجی و شهرستان سیریک، بستک ابوموسی و بشاگرد بر اساس شاخص های و رنگ بندی های جدید وضعیت زرد را تجربه می کنند که با ادامه شرایط نامناسب فعلی، احتمال قرمز شدن آنها نیز وجود دارد. ضروری است برخی اماکن و سطوح مختلف شغلی از جمله تالارها، آرایشگاه ها و باشگاه ها باید تعطیل و از فعالیت گروه‌های مورد نظر جلوگیری بعمل آید.

مردم خطر موج جدید کرونا را جدی بگیرند و شرط عبور از شرایط فعلی استفاده از ماسک بصورت صحیح و پرهیز از دورهمی و تجمع‌ها حتی در فضای باز
است. مردم باید برای مدیریت پیک کرونای انگلیسی و شرایط سخت فعلی، حضور به موقع به مراکز درمانی در صورت داشتن علائم ، تشخیص تسریع و درمان به موقع و حفظ قرنطینه را جدی بگیرند.

این مقام مسئول از شهروندان خواست خریدهای اینترنتی را جایگزین تردد در مراکز عمومی نمایند و اظهار داشت: مردم در صورتی که جهت انجام کار ضروری قصد خروج از منزل دارند، قبل از خروج از منزل تا برگشت به منزل از ماسک استفاده کنند و در جاهای شلوغ و پر تردد با تهویه کم، کمتر حضور یابند. در صورت اجبار از دو ماسک و بصورت صحیح استفاده شود. با توجه به سرایت بیش از اندازه این ویروس جهش یافته، شهروندان می بایست بیش از گذشته شیوه نامه های بهداشتی را جدی بگیرند. در غیر این صورت ممکن است در آینده ای نزدیک وارد موقعیت بسیار دشوارتری شویم و ممکن است با پر شدن تخت های بیمارستانی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای همه بیماران غیر ممکن باشد.

امروز شنبه نام ” مسعود منصوری” متولد سال ۵۶ و یکی از تکنیسین های اورزانس بندر خمیر که هنگام انجام وظیفه به ویروس کرونا مبتلا شده بود بعنوان شهید مدافع سلامت روی خروج خبرگزاری های کشور قرار گرفت. وی در چهاردهم فروردین امسال اولین دوز واکسن را دریافت کرده بود، اما با توجه به علائم بالینی و میزان درگیری ریه، به جمع شهدای سلامت کشور پیوست.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن