اخبارداخلی

شماره جدید مجلۀ ندای اسلام منتشر شد

آوای سنت : شمارۀ ۷۸-۷۹ مجلۀ ندای اسلام امروز دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰۴ صفحه چاپ و منتشر شد.

در ادامه نگاهی گذرا به درون صفحات شمارۀ جدید مجلۀ ندای اسلام خواهیم داشت:

? سرمقالۀ این شماره در سه بخش و با سه عنوان «تحولی تاریخی؛ ایاصوفیه دوباره مسجد شد»، «کرونا پدیده‌ای عبرت‌آموز» و «عادی‌سازی روابط با دولت صهیونیستی؛ اشتباه یا خیانت» نگارش و تنظیم شده است. مفتی محمدقاسم بنی‌کمال (قاسمی)، سردبیر ندای اسلام این‌بار در نوشتهٔ خود سه اتفاق مهمِ ماه‌های اخیر را دستمایه کرده و به نکات قابل‌تأملی دربارۀ هریک اشاره کرده است.

?در ستون «گفتار» نکته‌هایی از بیانات چند ماه گذشتۀ حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید بیان شده است.

?در ستون «سیرت» این شماره، شعری از علامه سیدمناظر احسن گیلانی با عنوان «عرض احسن به آستانۀ نبوت کبری» چاپ شده که در واقع عرض حال ایشان است در کنار روضۀ اطهر و آستانۀ نبوت کبری.
بر این شعر ثناءالله شهنواز مقدمه‌ای کوتاه و خواندنی نوشته و در آن به نکات جالبی دربارۀ زندگی و شخصیت علامه گیلانی رحمه‌الله اشاره کرده است.

?در ستون «صحابه و اهل‌بیت»، دومین بخش از سلسله مقالاتی با موضوع دختران گرامی حضرت رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم کار شده است. حبیب‌الله مرجانی، نویسند این مقاله در این بخش به بررسی زندگانی سیده رقیه و سیده ام‌‌کلثوم سلام‌الله‌علیهما پرداخته است.

?پنجمین بخش از سلسله گفت‌وگوهای اختصاصی فصلنامۀ ندای اسلام با شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، در ستون گفت‌وگوی این شماره کار شده است. این بخش که در آن به مسائل و اتفاقات بین سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۱ش. پرداخته شده، با عنوان «ادامۀ راه و نهضت علامه مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله‌علیه» تقدیم خوانندگان شده است.

?«رسالت علما در پاسداری از دین و موانع پیش روی راه حق» عنوان نوشته‌ای از علامه سید ابوالحسن علی ندوی رحمه‌الله است که در ستون «مطالعات اسلامی» این شماره چاپ شده است. ترجمه و اقتباس این مقاله را عبدالحکیم شه‌بخش به‌عهده داشته است. از این نویسندۀ جوان در این شماره مقالۀ تحلیلی دیگری با عنوان «بن‌بست دموکراسی در هند؛ نگاهی به تحولات اخیر هند و مصایب مسلمانان این سرزمین» در ستون «تحلیل خبری» چاپ شده است.

? «توحید در دعا» عنوان مقالۀ دیگری است که به قلم مولانا عبدالحکیم سیدزاده ستون «مطالعات اسلامی» این شماره چاپ شده است.

?از محمدعمران بنی‌کمال که چند شماره‌ای است برای ستون اقتصاد مجلهٔ ندای اسلام مقاله‌هایی خواندنی می‌نویسد، در این شماره مبحث «استاندارهای شرعی و تأثیر آن در ارتقای صنعت مالی اسلامی» را مورد بررسی قرار داده است.

?ستون «تاریخ و اندیشه» شمارۀ جدید ندای اسلام به پروندۀ ویژۀ «مغرب اسلامی» اختصاص یافته است. این پرونده با «نگاهی گذرا به تاریخ مغرب اسلامی و حوزۀ تمدنی غرب جهان اسلام» نوشتۀ احمد علیز‌هی‌شه‌بخش آغاز می‌شود و با مقالۀ «فاس؛ شهری که یکی از اولیا پی‌ افکند» نوشتۀ تیتوس بورکهارت و «جامع قرویین؛ باسابقه‌ترین دانشگاه جهان و مهم‌ترین مرکز علمی آموزشی مراکش و مغرب اسلامی» نوشتۀ کرونا پدیده‌ای عبرت‌آموزعبدالرئوف رخشانی ادامه می‌یابد و به پایان می‌رسد.

?«اصول و مبادی طب سنتی» نوشتۀ عبدالرحمن بزرگزاده، «آنچه زنان باید در زندگی زناشویی بدانند» نوشتۀ رابعه اسماعیلزهی، «شیخ مصلح‌الدین لاری، فرهیخته‌ای از خطۀ لارستان» نوشتۀ دکتر سیداحمد هاشمی عنوان‌ سایر مقالات شمارۀ ۷۸-۷۹ مجلۀ ندای اسلام است.

?در ستون «رهاورد» شمارۀ جدید مجلۀ ندای اسلام، این بار گزارش سفر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به تاتارستان کار شده است. این گزارش را یعقوب شه‌بخش تنظیم کرده است.

?فصلنامۀ ندای اسلام از نشریات قدیمی جامعۀ اهل‌سنّت ایران است که با سردبیری مفتی محمدقاسم قاسمی و مدیرمسئولی خدارحم لکزایی‌بهادری زیر نظر دارالعلوم زاهدان چاپ و منتشر می‌شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن