اخبارخارجی

صدها هزار نفر از حجاج نخستین نماز جمعه ماه ذی حجه را در مسجدالحرام برپا کردند

آوای سنت : صدها هزار نفر از حجاج بیت الله الحرام نخستین نماز جمعه ماه ذی حجه را در مسجد الحرام اقامه کردند.

به نقل از الیوم السابع، صدها هزار نفر از حجاج روز گذشته نخستین نماز جمعه موسم حج را در مسجد الحرام برگزار کردند.

زائران بیت الله الحرام روز جمعه از صبح زود خود را به مسجد الحرام و صحن‌های آن رسانده و پس از انجام طواف قدوم و عبادات آماده حضور در نماز جمعه باشکوه در کنار حجاج و زائرانی از کشور دنیا شدند.

مسئولین عربستان سعودی همچنین ربات‌هایی را در مسجدالحرام قرار داده‌اند که خطبه‌های نماز جمعه را به زبان‌های مختلف نظیر انگلیسی، فارسی، پشتو، ترکی، فرانسوی و … ترجمه می‌کند و زائران می‌توانند معانی خطبه‌ها را بفهمند.

.

رسانه‌های عرب زبان هم در توصیف حضور باشکوه حجاج زن و مرد از هر زبان و نژادی در صفوف به هم پیوسته نماز جمعه روز گذشته مسجد الحرام را نمایش اتحاد مسلمانان توصیف کردند.

شیخ عبدالرحمن السدیس رئیس کل امور حرمین شریفین هم عصر دیروز جمعه اعلام کرد که تعداد نمازگزاران در نماز جمعه امروز مسجد الحرام به یک میلیون و دویست هزار نفر رسید که بیش ترین تعداد از از زمان شیوع کرونا در سال ۲۰۱۹ تاکنون بوده است.

نماز جمعه مسجد النبی نیز شاهد حضور هزاران نفر از حجاج از ملیت‌های مختلف بود.

صدها هزار نفر از حجاج در نماز جمعه مسجد الحرام حضور یافتند/آماده

محمود توفیق، وزیر کشور عربستان سعودی هم اعلام کرد که وزارت کشور عربستان به ارائه بهترین خدمات به حجاج بیت الله الحرام در حین انجام مناسک مختلف اهتمام دارد .

وی با اشاره به اینکه هتل‌های مشرف به مسجد الحرام و مسجد النبی برای بسیاری حجاج بیت الله الحرام  و بخصوص سالخوردگان و معلولان به منظور سهولت در تردد در نظر گرفته شده است، گفت: درمانگاه‌های سیار در داخل هتل‌ها برای معاینه بیماران و افرادی که دچار کسالت ناگهانی شوند در نظر گرفته شده و داروها نیز به طور رایگان در اختیار آنها قرار داده می‌شود، علاوه بر اینکه تیم‌های پزشکی از حوزه خدمات پزشکی وزارت کشور عربستان مجهز به آمبولانس کاروان‌های حجاج را همراهی می‌کنند .

وزیر کشور عربستان همچنین گفت که از علمای الازهر و وزارت اوقاف مصر نیز برای راهنمایی حجاج در انجام مناسک حج کمک گرفته شده و همچنین پلیس زنان هم به بانوان سالخورده و بیمار در ادای مناسک حج و جابجایی آنها کمک می‌کند.

توفیق الربیعه، وزیر حج و عمره عربستان سعودی نیز شامگاه پنجشنبه در نشستی خبری اعلام کرد که تعداد حجاج حج امسال به تعداد قبل از همه گیری کرونا بازگشته و بیش از یک میلیون و چهارصد هزار نفر از حجاج حج امسال از خارج عربستان سعودی هستند.

وزیر حج سعودی با اشاره به اینکه ریاض از چند ماه قبل به سایر کشورها درباره جواز اعزام بدون محدودیت سنی به حج اطلاع داده بود، گفت: بیش از ۲۰ نمایشگاه و بیش از یکصد موقعیت تاریخی آماده میزبانی از حجاج هستند.

صدها هزار نفر از حجاج در نماز جمعه مسجد الحرام حضور یافتند/آماده

الربیعه همچنین با اشاره به اینکه هزینه حج امسال برای حجاج خارجی ۳۹ درصد به نسبت سال قبل کاهش داشته است، گفت که اعزام به عمره نیز بلافاصله با پایان موسم حج انجام می‌شود.

مناسک حج امسال در مکه مکرمه روز دوشنبه  هشتم ذی حجه به وقت عربستان برابر با بیست و پنجم ماه ژوئن آغاز می‌شود و در چهارمین روز از عید قربان که روز تشریق است به پایان می‌رسد که روز سیزدهم ذی حجه برابر با سی ام ژوئن ۲۰۲۳ به وقت عربستان است.

ماه ذی حجه در عربستان سعودی یک روز جلوتر از ایران است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن