اخبارداخلی

ضرورت برخورد جدی با مافیای سقط جنین در کردستان

آوای سنت : ضرورت برخورد جدی با مافیا و توزیع کنندگان داروی سقط جنین غیرقانونی در استان کردستان به عنوان موضوع مهم و اولویت دار، در جلسه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در کشور و به تبع آن در استان کردستان شناخته شده است و دستگاه های مختلف بویژه متولیان امر تلاش دارند با فرهنگ سازی زمینه رشد نرخ باروی و فرزندآوری را در جامعه فراهم کنند.

براین اساس و در راستای رشد فرزندآوری در جامعه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان‌های مختلف کشور از جمله استان کردستان و با عضویت نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف تشکیل شده است و تاکنون جلسات مختلفی در قاب این قرارگاه در استان برگزار شده است

جلسات این قرارگاه هر بار به موضوعی در حوزه جوانی جمعیت اختصاص پیدا می کند و این بار نیز سقط جنین به عنوان یکی از مولفه های مهم و اولویت دار این حوزه دستور کار اصلی قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان بود که با حضور اعضا برگزار شد.

تدوین بانک اطلاعاتی دقیق از سقط های غیرقانونی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این جلسه اظهار کرد: موضوع سقط جنین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید در این حوزه بانک اطلاعاتی دقیقی داشته باشیم؛ ضمن اینکه باید با جدیت با سقط جنین برخورد شده و حوزه سلبی تقویت شود.

مهدی رمضانی با تاکید بر اینکه باید با سوداگران و توزیع کنندگان داروی سقط جنین برخورد قاطع صورت گیرد، گفت: در این حوزه اقدامات زیادی هم در فضای مجازی انجام می شود که نباید منفعل باشیم بلکه لازم است با استفاده از ظرفیت پلیس فتا با این افراد برخورد شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اضافه کرد: کمیته های تخصصی قرارگاه باید برای حوزه سلبی برنامه داشته باشند، ضمن اینکه انجام کارهای امنیتی و برخورد با متخلفان باید بازدارنده باشد و با افرادی که منجر به سقط غیرقانونی می شوند، برخورد شود.

سقط جنین در کردستان

وی در ادامه با بیان اینکه قرارگاه جوانی یک موضوع دارای اهمیت و ملی است، از عدم حضور برخی از دستگاه‌های عضو در این جلسه انتقاد کرد و گفت: حضور دستگاه های عضو در جلسات این قرارگاه ضروی است و با دستگاه های غایب برخورد خواهد شد.
توزیع گسترده داروهای سقط جنین

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان نیز که در این نشست حضور داشت با بیان اینکه سقط جنین یکی از مسائل تاثیرگذار در کاهش نرخ جمعیت در استان و کشور است گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان سقط جنین در استان در دسترس نیست اما لازم است برنامه های جدی برای مقابله با این مساله در نظر گرفته شود.

زینب زاله افزود: با وجود نظارت‌هایی که از مطب های پزشکان و عطاری ها و غیره انجام می شود اما سقط جنین به صورت گسترده توسط برخی از پزشکان در مطب های خود و حتی عطاری ها انجام می شود،لذا باید نطارت‌ها بیشترشده و تدابیری اتخاذ شود چرا که دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی‌تواند با این مساله برخورد کند.

وی با بیان اینکه همچنین داروهای سقط جنین نیز بصورت گسترده و سازمان یافته در استان در اختیار افراد قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: در اکثر استانها شعبه سقط جنین تشکیل شده است که در استان نداریم بنابراین لازم است حداقل این پرونده ها در اولویت باشد.

انجام بیش از ۲۰۰ سقط قانونی در کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: مواد ۵۵ و ۵۶ قانون در بحث جوانی جمعیت درزمینه مهار و کاهش سقط جنین است و محتوای آموزشی مرتبط با این قانون در وزارت بهداشت تدوین شده است.

سقط جنین در کردستان

فرزام بیدارپوربا تاکید بر اینکه تمام موارد سقط جنین در سامانه ای باید بارگذاری شود، افزود: سال گذشته ۱۰۸ مورد و در هفت ماهه امسال نیز ۹۷ مورد سقط قانونی جنین در استان کردستان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه با هرگونه سقط غیرقانونی برخورد شده و پروانه پزشک، ماما و داروخانه فعال در این حوزه ابطال خواهد شد، گفت: در راستای کاهش سقط جنین مرکز نفس در چند استان کشور راه اندازی شده است و دانشگاه علوم پزشکی نیز امکانات لازم را تامین کرده و دفتر مرکزی در استان فعال است.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآوردهای دارویی داشنگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: از آذر ماه سال گذشته به موضوع داروهای سقط جنین ورود پیدا کرده ایم و کل تجوزهای سال گذشته از ابتدای سال گذشته رصد و نتیجه جامع به قاضی شعبه یک استان ارسال شده است.

مهدی مفاخری افزود: این آمادگی را داریم با تمام تیم های نظارتی در زمینه جلوگیری از فروش و توزیع داروهای سقط جنین ورود کنیم، ضمن اینکه داروها بیشتر در فضای مجازی به فروش می رسد و بازدیدهای مکانی به نتیجه نمی رسد.

مدیرکل پزشکی قانونی کردستان نیز در این جلسه گفت: سال گذشته ۱۸۴ مورد تقاضای سقط قانونی به پزشکی قانونی شده است که ۱۷۲مورد مجوز دریافت کرده و ۱۲مورد نیز درخواست بوده است.

بهتاش خانی آباد افزود: از اول امسال تا پایان مهر نیز ۹۲ مورد تقاضا به پزشکی قانونی داده شده است که ۸۲ مورد ان تایید و ۱۰ مورد نیز رد شده است.

در ادامه این جلسه سایر اعضای ستاد حمایت از جوانی جمعیت استان به ارائه مطالبی در این حوزه پرداختند./ایرنا

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن