اخبارخارجی
موضوعات داغ

مخالفت مصر با حضور در ائتلاف نظامی بر علیه ایران

آوای سنت : پس از گزارش‌ها درباره احتمال تشکیل ائتلافی نظامی علیه ایران، منابع مصری با اشاره به اینکه ایران دشمنان خود را با قدرت هدف قرار خواهد داد، خبر دادند تشکیلات نظامی مصر و ساختار سیاسی آن با هرگونه درگیری نظامی با ایران مخالف است.

منابع مصری خبر دادند که یک جریان قدرتمند در درون نیروهای مسلح این کشور و بخش امنیت ملی سازمان اطلاعات مصر شکل‌گرفته که هرگونه مشارکت در هر ائتلاف نظامی علیه ایران را رد می‌کند.

مخالفت کامل قاهره با درگیری نظامی با ایران
منابع مذکور به روزنامه «العربی الجدید» در این ارتباط خبر دادند که عده‌ای از سران نظامی ارشد مصر صراحتا در چند نشست نظامی این کشور با ورود به هر گونه مداخله نظامی مستقیم با ایران مخالفت کرده‌اند که همین موضع در نشست‌های بخش امنیت ملی سازمان اطلاعات مصر نیز تکرار شده است.

طبق گزارش امروز (سه‌شنبه) العربی الجدید، این نشست‌ها پس از آن برگزار شده‌اند که صحبت‌ از تشکیل «ناتوی خاورمیانه» برای مواجهه با ایران و تلاش برای الحاق مصر به آن بر سر زبان‌ها افتاد.

منابع یادشده همچنین اضافه کردند که یکی از اهداف اصلی سفر قریب‌الوقوع «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر به سلطنت عمان اطمیان‌دهی به طرف ایرانی با این مضمون است که قاهره تمایلی به درگیری مستقیم نظامی با ایران ندارد.

براساس گفته این منابع، این مسئله صرفا موضع‌ شخصی عبدالفتاح السیسی نبوده، بلکه نهاد نظامی مصر نیز بر سر این موضوع اتفاق‌نظر دارد و تأکید می‌کند که به هیچ عنوان نیازی به برخورد و تنش با ایران وجود ندارد چراکه ایران هیچگاه رفتار خصمانه‌ای با مصر نداشته و از طرفی دیگر، توافقی غیرعلنی میان دوطرف برای عدم تجاوز به یکدیگر وجود دارد.

این منابع همچنین دور از ذهن ندانستند که به علت موضع‌گیری متعادل دوحه در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه در روابط با ایران، در سفر اخیر «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به قاهره و دیدار او با السیسی به این مسئله اشاره شده باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن