اخبارداخلی

مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در دانشگاه کردستان برگزار شد

آوای سنت :  رئیس دانشگاه کردستان در این مراسم اظهار کرد: حفظ و نگهداری زبان مادری وظیفه همه مردم بوده و در سطح کلان نیز باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

حامد قادرزاده با اشاره به دیدگاه قرآن در رابطه با تنوع و تفاوت زبانی و قومی، وجود کثرت زبانی در ایران را مسئله‌ای حائز اهمیت و فرصتی برای استفاده مفید دانست.

وی با بیان اینکه هیچکس بر دیگری برتری ندارد، افزود: زبان مادری، هویت ما و کثرت و تنوع زبان کردی بسیاری زیاد بوده و درهر محله و روستایی به گویش متفاوتی صحبت می‌کنند که این بسیار ارزشمند است.

رئیس دانشگاه کردستان ادامه داد: هر زبانی که در دنیا وجود دارد بسیار ارزشمند است و زبان هر سرزمینی به مرور و در طی دوران‌های مختلف تغییراتی در آن ایجاد می‌شود و این خاصیت زنده بودن هر زبانی است.

چندزبانگی یک فرصت است

استاد جامعه شناسی دانشگاه کردستان هم با اشاره به اهمیت زبان مادری اظهار کرد: چند زبانگی یک فرصت است و باید از این فرصت در جهت رشد و توسعه بهره گرفت.

مسعود بیننده افزود: از نظر یونسکو زبان میراث بشری است و زبان مادری به شکل حسی حرکتی و در نتیجه رشد ذهنی و شناختی انسان یاد گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: سیستم آموزشی، خانواده و رسانه نیز تاثیر بسیار زیادی بر حفظ زبان و آگاه سازی سایر اقشار نسبت به اهمیت آن دارند و جز از طریق هماهنگی این بخش‌ها زبان حفظ نمی‌شود.

از سال ۲۰۰۰ میلادی روز ۲۱ فوریه توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به عنوان «روز جهانی زبان مادری» و به منظور بزرگداشت و حفاظت از تنوع زبانی و فرهنگی نام‌گذاری شد./ایرنا

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن