اخبارداخلی

مشاغل خُرد و کم‌سرمایه مناسب برای مناطق محروم کردستان شناسایی شد

آوای سنت : مدیر برنامه ریزی و فناوری اطلاعات کمیته امداد امام خمینی(ره)کردستان گفت: براساس پژوهشی که توسط این نهاد انجام شده است، مشاغل خُرد و کم‌سرمایه مناسب برای مناطق مرزی و محروم استان شناسایی شد.

پرویز طهماسبی  در گفت و گو با خبرنگاران استان در سنندج اظهار کرد: کمیته امداد امام(ره) با هدف بررسی فرصت‌های اشتغال کم سرمایه در مناطق محروم و مرزی استان کردستان کار پژوهشی و تحقیقی با بهره گیری از کمک اساتید دانشگاه، متخصصان، کارشناسان و خبرگان حوزه کسب و کار انجام داده است.

وی افزود: مشاغل خرد و کم سرمایه یکی از انواع رایج اشتغال در کشورهای مختلف دنیا بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تأثیرگذاری کسب‌و کارهای کم سرمایه و خرد نقش بسزایی در اقتصاد ملی دارد.

مدیر برنامه ریزی و فناوری اطلاعات کمیته امداد امام خمینی(ره)کردستان با بیان اینکه جامعه‌آماری این تحقیق مناطق مرزی و محروم چهار شهرستان مریوان، بانه، سقز و سروآباد بود، گفت: نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که مشاغل خرد و کم سرمایه در عموم مناطق مورد مطالعه دارای اهمیت بوده و با درنظر گرفتن تمهیداتی ساختاری، می توان زمینه پایدارسازی آنها را فراهم کرد.

وی ادامه داد: بر اساس این پژوهش مشاغلی که برای منطقه سرشیو شهرستان سقز مناسب بودند، شامل توسعه تولیدات مرتبط با کشاورزی و دامپروری، توسعه خدمات مرتبط با تعمیرات ادوات کشاورزی، تاکید بر مشاغل خدماتی، تشویق ساکنین به توسعه گردشگری محلی، توسعه تولیدات تزئینی و سنتی، تاکید بر زراعت، آبزی پروری و باغداری(محوریت سیب و انگور) بود.

طهماسبی بیان کرد: همچنین برای روستاهای هدف مریوان(سرشیو، خاو و میرآباد) مشاغلی همچون بهره گیری از بازارچه مرزی باشماق، تشویق ساکنین به خرید از تولیدات روستایی، فرآوری میوه جات منطقه ای، تمرکز بر گردشگری و راهنمای سفر، توسعه حمل و نقل و لجستیک، توسعه گیاهان دارویی، توجه به محوریت راهبردی خاو و برده رشه در منطقه هدف مناسب هستند.

وی مشاغل مناسب برای روستاهای هدف بانه(ننور، بله که) را توسعه تولیدات بافتی منطقه ای، توسعه تولیدات تزئینی و سنتی، تاکید بر آموزش خدمات فنی و تعمیرات، توسعه تجارت فرامرزی، توسعه مشاغل مرتبط با خدمات بازرگانی اعلام کرد.

مدیربرنامه ریزی و فناوری اطلاعات کمیته امداد امام خمینی(ره)کردستان یادآور شد: مشاغل مناسب روستاهای هدف سروآباد(دزلی، اورامان) توسعه مشاغل مرتبط با صادرات و بازرگانی فرامرزی، توسعه تولیدات مرتبط با فراوری میوه جات، تمرکز بر گردشگری و راهنمای سفر، توسعه خدمات پشتیبان کشاورزی، تاکید بر تولیدات مرتبط ماکیان و آبزیان و توجه به محوریت راهبردی اورامان، دزلی و سلین در منطقه هدف بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن