اخبارخارجی

«ممنوعیت حجاب» شعار انتخاباتی جنجال برانگیز مکرون و لوپن در فرانسه

آوای سنت : «امانوئل مکرون» و «مارین لوپن» به آرای مسلمانان در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیاز دارند و بحث و جدل درباره ممنوعیت پوشش حجاب در اماکن عمومی بین این دو نامزد انتخاباتی بالا گرفته است.

باتوجه به رقابت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای کسب آرای رای دهندگان مسلمان، بحث و جدل بین امانوئل مکرون، رقیبش  مارین لوپن درباره ممنوعیت پوشش حجاب در اماکن عمومی بالا گرفته است.

لوپن، نامزد راست افراطی به دنبال شکست دادن مکرون و ایجاد بزرگ‌ترین شکاف در تاریخ سیاست مدرن در دور دوم انتخابات فرانسه در ۲۴ آوریل است. به طوری که نظرسنجی ها حاکی از تشدید رقابت بین این دو نامزد انتخاباتی است، اگرچه برتری با مکرون میانه رو است.

تحلیلگران معتقدند که یکی از دلایل پیشرفت لوپن در این است که موفق شده تا خود را یک نامزد معتدل‌ترو پرقدرت‌تر در برخورد بامشکلات از جمله قسمت های بالا اریه دهد.

اما این نامزد راستگرای ضد مهاجرت به شدت در مقابل حجاب ایستاده است و می گوید که در صورت پیروزی اش در انتخابات زنانی که در اماکن عمومی حجاب دارند، جریمه می شوند.

در همین حال، مکرون تلاش دارد تا از اصرار لوپن برای اجرای این نظر و طرح بهره برداری کند، به همین دلیل می گوید که سیاست هایش با سیاست های جبهه ملی تندرو که ژان ماری لوپن آن را تاسیس کرده است، تفاوت ندارد.

وی همچنین خود را مدافع آزادی های مذهبی معرفی کردو تاکید کرد که ممنوعیت حجاب طبق قانون اساسی به نمای ممنوعیت نمادهای دینی از جمله صلیب و کلاه مخصوص یهودیان است.

مکرون سه شنبه گذشته در جریان دیدار با رای دهندگان در سفر به شهر استراسبورگ در شرق فرانسه از یک خانم محجبه پرسید که آیا به اجبار حجاب دارید یا تصمیم خودتون بوده است. زن پاسخ داد که کاملا انتخاب خودم است.

مکرون با اشاره به طرح لوپن پاسخ داد که این بهترین پاسخ به گزافه گویی هایی است که آن را شنیدم.

مکرون روزپنجشنبه گذشته نیز در سفر به شهر ساحلی لو هاور در شمال این کشور می گوید که هیچ کشور در جهان وجود دارد که حجاب را در اماکن عمومی ممنوع کرده باشد. آیا می خواهید اولین باشید که این کار را انجام می دهد؟

مکرون آشکارا اهمیت آرای رای دهندگان مسلمان در فرانسه را که تعدادشان نزدیک به پنج میلیون نفر است و ۹درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، درک می کند.

براساس نظرسنجی مرکز ایفوپ، ۶۹ درصد از رای دهندگان مسلمان در دور اول انتخابات، ژان لوک ملانشون، نامزد چپ رادیکال را انتخاب کردند.

جلب حمایت حامیان ملانشون برای مکرون مسئله مهمی است تا پیروزی اش را در دور دوم تضمین کند.

مکرون در گذشته به به دلیل مواضع تند خود در قبال اسلام افراطی وارد بحث و جدل با مسلمانان و رهبران کشورهای اسلامی شد.

پس از سلسله حملات در فرانسه در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، اسلام‌گرایان افراطی متهم شدند که در پشت این حملات هستند. رئیس جمهوری فرانسه از آنچه «انزواگرایی اسلامی» نامید، انتقاد کرد و سلسله تدابیری را برای جلوگیری از گسترش آن اعمال کرد.

اما مسجد جامع پاریس و انجمن مسلمانان فرانسه روز جمعه از رای دهندگان دعوت کرد تا در دور دوم انتخابات به مکرون رای دهند.

شمس الدین حفیظ، رئیس مسجد جامع پاریس در بیانیه اعلام کرد: احزاب کینه ورز امروز مسلمانان را نفی می کنند. بنابراین ما به امانوئل مکرون رای می دهیم.

لوپن گفت: داشتن حجاب در اماکن عمومی در فرانسه باید به عنوان یک تخلف تلقی شود و باید پلیس مانند جرایم رانندگی آنها را جریمه کند.

حساسیت این بحث و جدل باتوجه به اینکه دو نامزد خود را حافظ سکولاریسم فرانسه و اصل جدایی دین از دولت می دانند، افزایش یافته است.

لوپن در مصاحبه با تلویزیون BFM  می گوید: حجاب توسط اسلام گرایان توصیف شده است و آن لباس متحد الشکل است.

لوپن روز جمعه با یک زن مسلمان محجبه در سفر به شهرک بیرتوی در جنوب فرانسه دعوا کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می گوید: برخی از مناطق در فرانسه، زنانی که حجاب ندارند، منزوی و محاکمه می شوند.

این زن درحالی خندید که صحت اظهارات لوپن را زیر سوال برد و گفت که این سخنان درست نیست و درست نیست.  همچنین پدرش به خاطر فرانسه به مدت ۱۵ سال جنگید.

لوپن با تکان دادن دست و لبخند زدن به گفتگو با این زن محجبه پایان داد.

این بحث و جدل به داخل اردوگاه های نامزدها کشیده شده است، زیرا شهردار بزیه در شهرستان ارو فرانسه و یکی از حامیان لوپن در دور دوم می گوید که سیاست لوپن درباره حجاب اشتباه است و نمی تواند آن را اجرا کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن