اخبارداخلی

نخستین نیروگاه خورشیدی شناور ایران، در مهاباد تاسیس شد

آوای سنت : مجتمع پتروشیمی مهاباد با تکیه بر توان و دانش پژوهشگران بومی موفق شد، نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور را وارد مدار تولید کند.

رییس مجتمع پتروشیمی مهاباد اظهار داشت: این طرح در مساحت ۴۰۰ متر مربع طی مدت ۶ ماه راه‌اندازی شده است و ظرفیت این نیروگاه روزانه ۲۰۰ کیلووات ساعت است که در صورت تکمیل طرح و اجرای فاز دوم ظرفیت آن به نیم مگاوات برق هم رسیده و برق تولید شده به شبکه سراسری متصل می‌شود.

به گفته عباس فرش‌باف؛ ۸۰ درصد امکانات این نیروگاه بومی شده و با راه‌اندازی فاز دوم این طرح، برق مورد نیاز ۴۰۰ خانوار روستایی تامین خواهد شد.

او ادامه داد: برای اجرای این طرح ۸.۵ میلیارد ریال هزینه شده و زمان بازگشت سرمایه آن با حمایت دولت کمتر از پنج سال است.

در ادامه رئیس برق پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه پس از شش ماه تحقیق همکاران این مجتمع موفق شدند این ایده را عملی کنند، گفت: و برای نخستین بار بر روی استخر ذخیره آبهای سطحی مجموعه پنل های شناور را به کار گرفتیم و توانستیم در این زمینه در کنار جلوگیری از تبخیر آب میزان کارآیی نیروگاه را با خنک کاری در سطح آبهای سطحی ۱۳تا۱۵ درصد افزایش دهیم.

مهندس نعمتی افزود: یکی از مزیتهای مهم این طرح جلوگیری از تبخیر آب و استفاده از آب شیرن کن ها برای مناطقی است که از شبکه سراسری برق دور بوده و از نظر زیرساختهای انرژی و نیرو دچار مشکل هستند.

او تاکید کرد: با احداث این نیروگاه همزمان می توان انرژی لازم از نظر نیرو(برق) برای استقرار جوامع و در ادامه آب شیرین مورد نیاز را از همین بستر برای مردم فراهم کرد.

 مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب طرح ساخت خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول هزار و ۶۰۰ کیلومتر ساخته شده و سالانه حدود ۳۲۴ هزار تن اتیلن به عنوان مواد اولیه از عسلویه به این مجتمع تزریق می‌شود. ۶ واحد پتروشیمی در مسیر این خط انتقال و در مناطقی چون خرم آباد، کرمانشاه، مهاباد، میاندوآب و سنندج ساخته شده و اتیلن مورد نیاز همه این واحدها از طریق این خط لوله تامین می‌شود.

مجتمع پتروشیمی مهاباد سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین (ظرفیت اسمی) و ۳۰ هزار تن «بوتن یک» را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کند.

این طرح که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال ۱۳۸۳ و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۸ در زمینی به مساحت ۱۸۵ هکتار و در کیلومتر ۱۵ جاده مهاباد ـ ارومیه آغاز شد، در بهمن ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن