اخبارخارجی

نگرانی آمریکا و اسرائیل از همکاریهای نظامی ایران و روسیه

آوای سنت : امریکا و اسرائیل از اینکه ایران بتواند از روسیه جنگنده های پیشرفته سوخو ۳۵ و سامانه ضدهوایی اس ۴۰۰ بخرد، نگران هستند. این موضوع را نشریه امریکایی فوربس منتشر کرده است.

نشریه امریکایی فوربس در گزارشی نوشت:گزارش‌های تأیید نشده رسانه‌های ایران از این حکایت دارد که احتمالاً اولین گروه از جنگنده‌های سوخو ۳۵ (نوع E) طی هفته‌های آتی از طرف روسیه به ایران تحویل داده خواهد شد.

سوخو،‌ نقطه عطف نیروی هوایی ایران

۳۳ سال است که هیچ جنگنده جدیدی به ناوگان نیروی هوایی ایران اضافه نشده و ورود جنگنده های سوخو ۳۵ به ایران نقطه عطفی برای نیروی هوایی این کشور خواهد بود. برای درک بهتر اهمیت ورود این جنگنده‌ها باید به ۴۷ سال گذشته نگاه کرد.

ایران در قراردادی تاریخی با آمریکا برای دریافت ۸۰ فرونده جنگنده F14 به توافق رسید. این کشور در سال ۱۳۵۵ اولین فروند از این جنگنده‌ها را دریافت کرد و تا پیش از انقلاب و پایان روابط دو کشور به جز یک فروند، همه جنگنده‌ها به ایران تحویل داده شد.

البته مشخص نیست که ایران به دنبال خرید تعداد بیشتری جنگنده از روسیه یا ساخت مشترک آنها باشد یا خیر با این وجود شایعه تولید مشترک سوخو۳۰ در ایران  توسط رسانه‌های ترکیه‌ اخیراً دوباره مطرح شد.

سوخو ۳۵ در جنگ اوکراین خود را به خوبی ثابت کرد و نشان داد که دشمن مرگباری است. یک خلبان میگ۲۹  اوکراینی به بی بی سی گفته بود فلانکرزهای روسیه بزرگترین دشمن آنها هستند.

اگرچه سوخو ۳۵ بسیار مانورپذیر و پیشرفته است اما هنوز محدودیت‌هایی دارد. به عنوان نمونه سوخو ۳۵ تنها هواپیمای نسل ۴.۵ است که فاقد رادار آرایه اسکن الکترونیکی (AESA) است. فلانکرزها کاستی‌های بالقوه شدید دیگری هم دارند به همین دلیل ایران با این ۲۴ فروند سوخو ۳۵ نمی‌تواند در منطقه خلیج فارس به برتری هوایی دست پیدا کند.

نیروی هوایی ایران حداقل به ۶۰ جنگنده نسل ۴.۵ برای جایگزین شدن با جنگنده‌های F14  و میگ۲۹ نیاز دارد. اینکه روسیه قرار است علاوه بر این ۲۴ فروند، تعداد دیگری از این جنگنده هم برای ایران بسازد یا خیر مشخص نیست اما با توجه به جنگ اوکراین بعید به نظر می‌رسد که بخواهد از داشته‌های خود به ایران بدهد .
با این وجود گمانه‌زنی‌هایی از تولید مشترک این جنگنده در ایران مانند همان قراردادی که مسکو و دهلی برای تولید ۱۴۰ فروند سوخو۳۰ تحت لیسانس روسیه بستند وجود دارد.

نگرانی آمریکا از ترکیب سوخو و اس-۴۰۰ در ایران

با وجود اینکه احتمالا تحویل سوخو ۳۵ به ایران در منطقه برتری هوایی تهاجمی نمی‌دهد اما اگر این جنگنده‌ها به همراه سامانه هوایی پیشرفته‌ای مانند اس-۴۰۰ به ایران تحویل داده شود می‌تواند کار را برای اسرائیل و آمریکا در حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران دشوار کند. این همان چیزی است که آمریکا را نسبت به همکاری نظامی-فنی رو به رشد میان روسیه و ایران نگران کرده است.

سامانه اس ۴۰۰

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن