اخبارخارجی

واکنشهای جهانی به بی احترامی صهیونیست ها به مسجد الاقصی

آوای سنت : یورش صبح سه‌شنبه ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی با حمایت نیروهای این رژیم به همراه شماری از صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی، با محکومیت شدید در سراسر جهان مواجه شد و آمریکا، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل نیز نگرانی عمیق خود را نسبت به تحولات اخیر ابراز کرد.

پس از ورود تحریک آمیز ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی راست افراطی رژیم صهیونیستی به صحن مسجدالاقصی در قدس شرقی اشغالی، با وجود هشدارها درباره ناآرامی‌ها، امارات متحده عربی و چین روز سه‌شنبه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل شدند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما عمیقاً نگران هرگونه اقدام یکجانبه‌ای هستیم که پتانسیل تشدید تنش‌ها را دارد، دقیقاً به این دلیل می‌خواهیم برعکس این اتفاق بیفتد».

پرایس اظهار داشت: “ایالات متحده قاطعانه برای حفظ وضعیت موجود و تاریخی اماکن مقدس در اورشلیم تاکید دارد. ”

وی افزود: هرگونه اقدام یکجانبه که وضعیت موجود را تضعیف کند، غیرقابل قبول است.

وی با تاکید بر راهکار دو دولتی ادعا کرد که ما نگران هرگونه اقدام یکجانبه بوده و خواهان کاهش تنش ها میان فلسطینیان و اسرائیلی ها هستیم و انتظار داریم کابینه بنیامین نتانیاهو به تعهدات خود در حفظ وضعیت کنونی تاریخی در مسجدالاقصی عمل کند.

پرایس با بیان اینکه آمریکا هیچ ارتباط مستقیمی با این وزیر صهیونیستی نداشته است، گفت: ما عمیقاً از بازدید وزیر اسرائیلی از مسجد الاقصی نگران هستیم. این اقدام ظرفیت تشدید تنش و خشونت را دارد.

بر اساس یک گزارش دیگر «میراف میخائیلی»، رئیس «حزب کار» اسرائیل در کنست ضمن انتقاد از «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی، اقدام وی در یورش به محوطه مسجد الاقصی را «گامی تحریک‌آمیز و بچگانه» توصیف کرد.

وزارت خارجه اردن هم در واکنش به این اقدام  سفیر رژیم صهیونیستی در امان را در اعتراض به یورش بن گویر به مسجد الاقصی احضار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اردن نیز در بیانیه‌ای اقدام ایتامار بن گویر را محکوم کرده و آن را اقدامی تحریک آمیز و در چارچوب تشدید تنش‌ها ارزیابی کرد.

اقدامات تحریک آمیز صهیونیست ها و کشتار فلسطینی ها در اراضی اشغالی در ماههای گذشته در حالی افزایش داشته که برخی از حکام عرب برای عادی سازی مناسبات خود با این رژیم مسابقه می دهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن