اخبارخارجی

واکنش گروه های فلسطینی به پیروزی بایدن/افزایش صادرات تسلیحاتی اسرائیل به امارات/شروع جمع آوری امضای یک‌میلیون سودانی علیه سازش با تل‌آویو/واکنش مقامات افغانستانی به شکست ترامپ/دیدگاه یک نویسنده فرانسوی درباره موضع مکرون علیه اسلام

آوای سنت: آخرین تحولات منطقه و جهان اسلام در بسته چند خبر آوای سنت

واکنش گروه های فلسطینی به پیروزی بایدن

پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات مناقشه آمیز آمریکا از سوی رسانه‌های این کشور، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به این خبر اعلام کرد که ما هیچ حسابی روی تغییر سیاست‌های آمریکا در برابر مسئله فلسطین بعد از پیروزی بایدن باز نمی‌کنیم.

جهاد اسلامی تاکید کرد که هیچ تغییری در سیاست‌های آمریکا با پیروزی جو بایدن در برابر مسئله فلسطین به وجود نمی‌آید و ما تجربه های تلخی با دولت‌های مختلف آمریکا داریم.

در همین زمینه «منیر الجاغوب» از اعضای ارشد جنبش فتح نیز اظهار داشت که دونالد ترامپ عالم به فراموشی سپرده خواهد شد؛ اما مسئله فلسطین همچنان با عنوان عدالت و امید برای آزادی و رهایی از ظلم و جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی باقی خواهد ماند.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: نباید دوباره در دام مذاکرات بی‌نتیجه سازش با دشمن صهیونیستی گرفتار شویم، زیرا برای ما ثابت شده که دولت‌های آمریکایی همگی چه موضع و رویکردی در قبال رژیم صهیونیستی دارند.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در کنفرانس مجازی “قدس امانت است و عادی‌سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) خیانت است” گفت: برگزاری این کنفرانس بیانگر محوری بودن مساله فلسطین است، زیرا امت پیوندهای بی‌شماری با این مساله دارد. این کنفرانس همچنین تاکیدی بر پویایی و زنده بودن امت است و قبلا نیز گفتیم که امت به رغم شرایط سخت کنونی تمامی توان خود را برای دفاع از اصول خود بکار می‌گیرد.

افزایش صادرات تسلیحاتی اسرائیل به امارات

طی چند سال گذشته همکاری محرمانه بین تل‌آویو و دبی به ویژه در زمینه نظامی افزایش یافته و قراردادهای کلان به ارزش‌ میلیاردها دلار خواه مستقیم یا با واسطه طرف سوم امضا شده است و علاوه بر آن امارات در مانورهای نیروی هوایی اسرائیل مشارکت داشته است.

در همین رابطه «یوسی میلمن» کارشناس امور امنیتی رژیم صهیونیستی می‌گوید که امارات از بیش از یک دهه پیش با دستگاه امنیتی این رژیم ارتباط دارد و دستگاه‌های مربوطه نیز با مجوز صادرات شرکت‌هایی که به امارات پهپاد، تجهیزات دفاعی ویژه تأسیسات نفتی و تجهیزات ویژه جنگ الکترونیکی فروخته‌اند، موافقت کرده‌اند.

شروع جمع آوری امضای یک‌میلیون سودانی علیه سازش با تل‌آویو

کمیته هماهنگ‌کننده نیروهای مردمی مقاومت در برابر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: پویشی تحت شعار ” مقاومت علیه سازش با تل‌آویو ” را از شنبه(روز گذشته) شروع می‌کند.

در این بیانیه آمده‌ است: هدف این پویش حمایت از ” نَه‌های سه‌گانه ” است. یعنی نه به صلح، نه به مذاکره و نه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی.

در بیانیه کمیته هماهنگ‌کننده نیروهای مردمی تصریح شده است: در این پویش یک میلیون امضا در مخالفت سودانی‌ها با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی جمع‌آوری می‌شود. نشست‌های جوانان و مردمی درخصوص مخالفت با سازش برگزار و بیانیه‌های دوره‌ای در این زمینه منتشر خواهد شد.

واکنش مقامات افغانستانی به شکست ترامپ

، مقامات دولت افغانستان پس از اطمینان از باخت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نارضایتی‌های خود را از علمکرد وی ابراز کرده و گفتند که با جوبایدن بهتر و براساس توافق نامه امنیتی کار خواهند کرد.

در حالی که رهبران کشورهای زیادی پیروزی بایدن را تبریک گفته اند، اما ریاست جمهوری افغانستان تاکنون سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی در برابر انتخابات ریاست جمهوری جنجالی آمریکا نداشته است.

«سیدحسین فاضل سانچارکی» مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به شکست دونالد ترامپ در برابر بایدن گفته است که جهان جای آدم‌های تک‌رو نیست.

وی افزوده است که از مطالب بیشتر رسانه های بین‌المللی می توان فهمید که کمتر کسی خواهان ماندن ترامپ در کاخ سفید بود.

دیدگاه یک نویسنده فرانسوی درباره موضع مکرون علیه اسلام

«مُراد بیال» نویسنده و شاعر فرانسوی در گفت‌وگویی مطبوعاتی، سخنان و مواضع اخیر رئیس جمهور فرانسه علیه اسلام و مسلمانان را «اشتباهی فاحش» توصیف کرد.

بیال که از مادر الجزائری و پدر فرانسوی متولد شده و ساکن فرانسه است، در گفت‌وگو با روزنامه» الشروق الجزائر، مواضع اخیر امانوئل ماکرون علیه اسلام را «اشتباهی فاحش و بزرگ که تاوانش را بیگناهان دادند» دانست.

این ادیب فرانسوی گفت: اگر رئیس جمهور فرانسه می‌گفت برخی از مسلمانان دچار بحران هستند، قابل درک بود اما وقتی گفت کل اسلام در بحران است، اشتباهی فاحش مرتکب شد و نتایج آن صددرصد فاجعه‌بار بود. امروز که دارم با شما مصاحبه می‌کنم، رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، از موضع خود عقب نشست اما شایسته بود که اصلا در این اشتباه نمی‌افتاد.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن