اخبارخارجی

پاسخ به شرکت های حامی اسرائیل با زبان اقتصاد

آوای سنت : پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی ، شرکت های بزرگ بین المللی در اقدامی که به نظر می‌رسد نقض اصول اقتصاد بازار باشد ، حمایت خود را از اسرائیل نشان دادند ، این جانبداری منجر به ازدست دادن بیش از نیمی از فروش آنها در برخی کشورهای عربی و جهان اسلام شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی ، بسته ها و فست فودهایی را نشان می دهد که به عنوان هدیه و با هدف ابراز همبستگی برای نظامیان اشغالگر اسرائیل ارسال شده است . همچنین شرکت آریل ، که یک شرکت تولید کننده مواد شوینده است ، لباس های شسته شده را به اردوگاه های نظامیان اسرائیلی فرستاد.

ازسوی دیگر ، افکارعمومی جهان ، حمایت شرکت‌ها و دولت‌ها از اسرائیل در تجاوزات مستمر به غزه را که براساس اظهارات مقامات سازمان ملل، منجربه بحران‌های انسانی شده است، را نپذیرفت ، نظرسنجی ها نیزاین موضوع را تایید می کند . در این زمینه ، نظرسنجی انجام شده توسط رویترز و ایپسوس در اواسط نوامبر نشان داد که حدود ۳۲ درصد ازشرکت کنندگان گفته اند ایالات متحده باید از اسرائیل حمایت کند، در حالی که این رقم در ۱۲ و ۱۳ اکتبر گذشته ۴۱ درصد بود. درصد کسانی که گفته اند آمریکا باید در این جنگ میانجی بی طرف باشد از ۲۷ درصد در اکتبر گذشته به ۳۹ درصد افزایش یافته است، ۴درصد نیز گفته اند که کشورشان باید از فلسطینی ها حمایت کند و ۱۵ درصد نیز معتقدندکه آمریکا اصلا نباید در جنگ غزه دخالت کند.

در میان شرکت ها و برندهای بین المللی که برای نشان دادن حمایت کامل خود از نظامیان اسرائیل تعجیل کردند می توان به رستوران های مک دونالد، پاپا جانز ، برگر کینگ ، شرکت فرانسوی کارفورکه مالک فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی است ، کافه های استارباکس و شرکت های دارویی و شوینده اشاره کردکه حمایت آنها از اسرائیل منجربه کاهش فروش این شرکت ها در بسیاری از کشورهای اسلامی شد

رویترز به نقل از یک منبع ناشناس درمدیریت مک دونالد درمصرگزارش داد که فروش این رستوران مصری درماه های اکتبر و نوامبرحداقل ۷۰ درصد کاهش یافته است.سامح سادات،سیاستمدارمصری ویکی ازبنیانگذاران هلدینگ TBS،تامین کننده استارباکس و مک دونالد، گفت سفارشات مشتریان آنها حدود ۵۰ درصدکاهش یافته است. رویترز در گزارشی که ماه گذشته با عنوان «کمپین‌های تحریم مربوط به جنگ غزه به برندهای غربی درکشورهای عربی آسیب می‌زند» منتشرکردگفت برندهای غربی درمصر،اردن،کویت و مراکش بارسنگین تحریم را بردوش شرکت های خوداحساس می‌کنند.

حامیان تحریم کالاهای غربی و اسرائیلی در اردن،گاهی وارد شعبه های مک دونالد و استارباکس می شوند تا مشتریان معدود آنها را تشویق کنند که از این فروشگاه هاخرید نکنند و به فروشگاههای دیگری بروند . بازدیدهای میدانی رویترزدرکویت بیانگراین است که ۷شعبه استارباکس،مک دونالد،وکنتاکی تقریباً همه آنهاخالی ازمشتری بودند،یکی از کارکنان شعبه استارباکس که از افشای هویت خودخودداری کرد ، گفت سایر برندهای آمریکایی نیزتحت تأثیر قرارگرفته اند.در رباط ، پایتخت مراکش نیزیکی ازکارکنان شعبه استارباکس گفت که تعداد مشتریان این هفته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

استارباکس در خارج از جهان اسلام،به ویژه درایالات متحده نیز بیش از ۱۰ میلیارد دلار ضرر کرد وسهام آن درپایان معاملات روز چهارشنبه، از ۱۰۷.۲۱ دلار در ۱۶ نوامبر به ۹۸.۱۱ دلارکاهش یافت.

پس از اینکه اتحادیه کارگران این مجموعه همبستگی خود را با فلسطینی ها اعلام کرد ، استارباکس درتنگنا قرار گرفت و وقتی این شرکت اقدامات قانونی را علیه او آغاز کرد منجر به اعتصاب وکمپین تحریم علیه شرکت ومحصولات آن شد،همزمانی این کمپین باعدم موفقیت بازاریابی فروش در طول فصل تعطیلات زمستانی در ایالات متحده منجر به کاهش ارزش سهام شرکت شد.

درخواست فعالان حامی فلسطین برای تحریم شرکت مد زارا سبب شد تا این شرکت با صدور اطلاعیه ای اعلام کند که قصدی در این اقدام شرکت نبود و این موضوع یک سوءتفاهم بود،دراین زمینه،شرکت مد زارا گفت که از سوءتفاهم ناشی ازیک کمپین تبلیغاتی که در آن مجسمه‌هایی با پارچه‌های سفیدپیچیده شده بود،متاسف است.این موضوع باعث شد تا فعالان حامی فلسطین درخواست تحریم کنند . این شرکت بعداً تصاویری را که شبیه به اجساد پیچیده شده در کفن سفیددر غزه بود ،حذف کرد . به گزارش رویترز،اعلامیه زارا نشان دهنده چالشی است که برندهای بین المللی در مواجهه با وضعیت بسیار حساس جنگ غزه با آن مواجه هستند، زارا اولین برند بزرگ غربی است که چنین گامی را در برابر آنچه برخی ناظران آن را یک کمپین تبلیغاتی غیرحساس می‌دانستند، برداشته است.

شرکت آلمانی پوشاک ورزشی پوما اعلام کرد که سال آینده به حمایت مالی خود از تیم ملی فوتبال اسرائیل پایان خواهد داد، این شرکت اعلام کردکه این تصمیم خود را در چارچوب استراتژی جدید شرکت و قبل از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر سال گذشته گرفته بود ، فلسطینی ها پیش از عملیات طوفان الاقصی فراخوانی برای تحریم این شرکت پوشاک ورزشی به خاطر حمایتش از تیم ملی اسرائیل داده بودند.

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن