اخبارخارجی

پول هایی که در افغانستان هدر رفت یا صرف فساد و سوء استفاده شد

آوای سنت : ریاست دفتر بازرسی کل آمریکا از شکایت ها در باب هدر رفتن بودجه ای خبر داد که در ۲۰ سال گذشته به اسم بازسازی افغانستان، تخصیص داده شد اما معلوم نیست که واقعاً صرف چه اموری شده است.

به نقل از سی ان ان، رئیس دفتر بازرسی کل آمریکا در گزارشی به چندین مورد شکایت از بابت «هدر رفتن، کلاهبرداری و سوء استفاده مالی» اشاره کرده که در دوره حضور آمریکا در افغانستان به نام تلاش برای بازسازی این کشور صورت گرفته است.

نیم میلیارد دلار هزینه هواپیمای باری که فقط یک سال پرواز کرد؛ وام ۸۵ میلیون دلاری به هتلی که هیچگاه افتتاح نشد؛ ۲۸ میلیون دلار هزینه اضافی برای طراحی یونیفورم استتار ارتش، یک مرکز فرماندهی و کنترل در صحرا که ۳۶ میلیون دلار هزینه داشت اما از آن استفاده ای نشد و البته ۲۲۹ میلیون دلار برای جاده ای که فقط ۱۵ درصد آن ساخته شد؛ از جمله موارد سوء استفاده از هزینه ای عنوان می شود که مثلا برای بازسازی افغانستان اختصاص داده شده بود.

این در حالی است که حسابرسی دقیق این شکایت ها به درخواست وزارت خارجه آمریکا از چشم عموم پنهان مانده است. توجیه این وزارتخانه برای طرح چنین درخواستی نیز نگرانی از بابت تهدیدهای امنیتی بوده است.

گفته می شود هزینه پروژه ادعایی تلاش برای بازسازی افغانستان طی ۲۰ سال در مجموع ۱۴۵ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که طبق ادعای پنتاگون هزینه جنگ در این کشور ۸۲۵ میلیارد دلار است حال آنکه گمان می رود هزینه واقعی دو برابر این مقدار یعنی دو تریلیون دلار باشد.

وزارت خارجه آمریکا مدعی شده که از سیگار (اداره بازرسی ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان) خواسته تا به تدریج گزارش ها را علنی کند تا مبادا در ادامه روند خروج باقی مانده اتباع آمریکایی، مشکلات امنیتی به وجود بیاید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن