اخبارخارجی

پیام پایگاه زیرزمینی هوایی ایران برای آمریکا

آوای سنت : مؤسسه واشنگتن در تحلیل خود،درباره پایگاه زیرزمینی جدیدی که نیروی هوایی  ایران در یک منطقه کوهستانی ناهموار رونمایی کرد،این گونه گفت که این پایگاه تهدیدی واقعی برای ناوگان و شناورهای دریایی فعال درمنطقه خلیج فارس است.این موسسه اعلام کرد:هدف این تاسیسات،انجام ماموریت های غافلگیرکننده برای رهگیری دریایی درخلیج فارس است که عمدتاً ناوگان پنجم آمریکا را هدف قرار می دهد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، ایران در ۱۸ بهمن ماه پایگاه هوایی هیبریدی تاکتیکی عقاب۴۴ را که در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب بندرعباس درمنطقه‌ای دورافتاده دراستان هرمزگان قرار دارد، رونمایی کرد. اگرچه این تأسیسات ناتمام درمکانی دوراز ساحل ساخته شده است،اما عمدتاً مشرف به مسیرهای کشتیرانی استراتژیک درخلیج فارس و تنگه هرمز است. نیروی هوایی ایران این پایگاه را هیبریدی توصیف کرد، زیرا  توانایی های هوایی سرنشین دار و بدون سرنشین را در خود جای دهد.

این موسسه تاکید کرد که پایگاه های هوایی جدید ساخته شده در زیرزمین ایران می تواند به این کشور،توانایی انجام اولین حمله هوایی علیه دارایی های دریایی آمریکا در خلیج فارس،خلیج عمان و دریای عرب را بدهد. این ممکن است شامل تلاش برای بستن تنگه هرمز به روی کشتیرانی وترافیک دریایی باشد.

ساخت چنین پایگاه هایی ممکن است سایرکشورهای منطقه را نیز ترغیب کند تا امکانات زیرزمینی حفاظت شده را به پایگاه های هوایی موجود خود بیافزایند یا پایگاه های جدیدی با این قابلیت ایجاد کنند.

به نظر می رسد درحال حاضر روند ساخت پایگاه تکمیل نشده است،این کار با نظارت قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء که وظیفه اصلی آن نظارت بر آمادگی عملیات ارتش و سپاه پاسداران ایران است همچنان ادامه دارد.

هرچند ایران بازه زمانی تکمیل این پایگاه یا هزینه آن را را اعلام نکرده است، اما این موسسه می گوید تکمیل پایگاه های هوایی زیرزمینی مشابه در تایوان، یوگسلاوی سابق و سوئد هشت سال طول کشید که هزینه هر یک از این پایگاه ها بیش از یک میلیارد دلار بود.

این پایگاه تا حدی با این ایده انتخاب شدکه توپوگرافی منحصر به فرد آن سبب می شود تا در برابر حملات هوایی و موشکی،آسیب کمتری ببیند زیرا تپه‌های کوهستانی از شمال و جنوب از این پایگاه محافظت می‌کنند.

اگرچه هواپیماها در آشیانه های محافظت شده سخت قرار دارند، اما همچنان باید از طریق باندهای فرودگاهی که در معرض دید بیشتری قرار دارند، بلند شوند و فرود بیایند،جایی که دربرابر مهمات سنگین و بسیار متحرک آسیب پذیر هستند.

این موسسه افزود: هرچند،شبکه تونل های زیرزمینی این قابلیت را دارند که چندین هواپیما را با تجهیزات پشتیبانی،انبارهای سوخت و فضاهای نگهداری وتسلیحات درخود جای دهند اما به نظر می رسدکه ممکن است مشکلاتی را نیز ایجاد کند،به گفته این موسسه،به نظر می رسد این پایگاه فاقد لوله های تهویه و آتش نشانی مناسب است،بنابراین ادامه عملیات در آنجا ممکن است بسیار خطرناک باشد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن